En relativt stor del av energin går till spillo när elbilar laddas. Vissa elbilar förlorar mer än 20 procent av laddströmmen, avslöjar ett nytt test. Volvos populära modeller hör till de som tappar mest.
Tyska bilistorganisationen ADAC har kartlagt räckvidden hos drygt 90 elbilar på marknaden. Räckvidden har i genomsnitt ökat från 12,3 mil år 2010 till 39,3 mil i år. Allra längst om BMW iX och Lucid Air med en räckvidd på 61 mil.
Hur stora energiförluster elbilar har vid laddning är mer okänt än hur lång räckvidd de har. Vid ADAC:s mätning förbrukades i genomsnitt 14,56 procent mer ström än vad som laddades in i batteriet. Alla elbilarna laddades med en 22 kW väggmonterad laddbox vid 23 plusgrader.
Allra största laddningsförlusten hade Mini Cooper SE. Där försvann en tredjedel av energin bort utan att batteriet laddades. Den i Sverige populära Volvo XC40 hade laddningsförlust på omkring 20 procent. De bästa bilarna, bland annat VW:s ID-bilar, förlorade bara 8 procent av den laddade energin.
Enligt ADAC är den främsta orsaken till förlusten att växelströmmen från elnätet måste omvandlas till likström för att lagras i batteriet. Många elbilsägare tittar enbart på förbrukning vid körning, men de stora skillnaderna vid laddning visar att den energin som använts vid laddning borde vara det korrekta sättet att mäta effektiviteten.
För bilar med stora batterier blir förlusten vid varje tillfälle betydande. BMW iX som har ett nettobatteri på 105 kWh behövde laddas med 125,2 kWh. Det betyder att 20 kWh försvann på vägen till batteriet.
Elbilar med störst laddförluster
Modell | Nettobatteri, kWh | kWh för full laddning | Förlust i % |
Mini Cooper SE | 28,9 | 37,6 | 30,10% |
XPeng G9 Performance AWD | 93,1 | 114,2 | 22,66% |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 56 | 68,4 | 22,14% |
Smart #1 Pro+ (22 kW OBC) | 62 | 75,7 | 22,10% |
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD | 27,4 | 33,3 | 21,53% |
Dacia Spring Electric 65 Extreme | 27,4 | 33,1 | 20,80% |
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD | 88 | 106,3 | 20,80% |
MG4 Electric Luxury | 59,5 | 71,5 | 20,17% |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD | 75 | 90 | 20,00% |
Volvo XC40 Recharge Pure El. Single Motor Extended R. | 79 | 94,7 | 19,87% |
Elbilarna med minst laddförluster
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine | 69 | 76 | 10,14% |
Citroen e-C4 Shine | 46 | 50,5 | 9,78% |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 4WD | 77,4 | 84,6 | 9,30% |
VW ID.4 GTX 4Motion | 77 | 83,7 | 8,70% |
VW ID.5 Pro Performance | 77 | 83,6 | 8,57% |
Cupra Born e-Boost (58 kWh) | 58 | 62,6 | 7,93% |
Citroen e-C4 X 136 Shine Pack | 48,1 | 51,8 | 7,69% |
MG5 Electric Maximum Range Luxury | 57,7 | 61,9 | 7,28% |
Honda e:NY1 | 61,9 | 66,3 | 7,11% |
Audi e-tron GT quattro | 83,7 | 86,9 | 3,82% |
Aiways U6 Prime | 60 | 60,3 | 0,50% |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter