Volvo överraskade många när de avslöjade sin nya satsning på en elbil med förbränningsmotor. Bilens sägs kombinera det bästa från elbilar och förbränningsbilar. Teknologin är mer avancerad än i en vanlig elbil. Volvos nya EREV-bil kan få en räckvidd på 150 mil när en Miller-motor laddar batterierna.
Volvo Cars hade kapitalmarknadsdag i torsdags i Göteborg. Och inför ett stort antal finansanalytiker valde märket att släppa en smärre bomb i sitt kommande modellprogram. Från att fram till i onsdags ha haft som mål att lägga ner förbrännningsbilar svänger nu Volvo och satsar på utveckling av helt nya modeller med bensinmotorer.
En helt ny biltyp håller på att tas fram av Volvo, en EREV (Extended Range Electric Vehicle) som är en elbil där batteriet laddas med en förbränningsmotor. Bilen ska lanseras globalt. Nyheten släpptes inför auditoriet på World of Volvo av Erik Severinson, som är Volvo Cars produkt- och strategichef.
– Vi kommer också att erbjuda plug-in-hybrider med lång räckvidd, som i huvudsak är elbilar med förbränningsmotor som backup. Vi ser långdistans-laddhybrider som den perfekta bryggan till att bli helt elektriska, eftersom de är det bästa av två världar, säger Erik Severinson.
Den nya bilen ska kunna köras flera 10-tals mil på enbart el som laddas från elnätet. Och när det är dags för långresa kan bilen användas med motor även på platser där det finns brister i laddinfrastrukturen. Det är den här bilen Volvo tror mest på till 2030, förutom renodlade elbilar. Räckvidden i EREV-bilar är så lång som upp till 150 mil.
– Den ökade räckvidden gör det möjligt för våra kunder att köra majoriteten av sina dagliga pendlingar utan avgasutsläpp och till en lägre kostnad, samtidigt som du fortfarande har reservplanen för att täcka enstaka längre resor. De blir den primära typen av bil förutom helt elektriska som vi kommer erbjuda 2030, säger Erik Severinson.
Att Volvo som fram till häromdagen skulle lägga ner alla bensinmotorer 2030 nu omfamnar en ny biltyp med förbränningsmotor förvånar. Men Volvo har identifierat den nya biltypen som det bästa av två världar.
– Det kommer att vara ett nödvändigt steg på resan mot vårt mål mot nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040. De här långdistanshybriderna kommer hjälpa Volvo Cars globalt, men är kanske allra viktigast i Kina, där övergången till premium-elbilar tar längre tid, säger Severinson.
Redan nu har flera tillverkare släppt EREV-bilar i Kina, och även Volvos systermärke Zeekr utvecklar en EREV som kan komma redan nästa år. Zeekr slutar därmed vara ett renodlat elbilsmärke. Vad är då en EREV? Vi har gått igenom några av modellerna som redan kommit ut på marknaden och reder ut hur tekniken fungerar.
Förkortningen EREV står för Extended Range Electric Vehicle och syftar på en elbil som i första hand körs med el som drivmedel, men som också har en förbränningsmotor som driver en generator som kan ladda batteriet. Vanligen är det en bensinmotor. Motorn driver inte hjulen, utan endast generatorn som laddar batteriet. Bilen blir ofta ganska tung och totalt sett är drivtekniken mer avancerad än på en renodlad elbil. Redan för 10 år sedan såldes en EREV-bil i Sverige, nämligen BMW i3. Men den hade bara en räckvidd på 29 mil med el och bensin.
De EREV-bilar som nu lanseras i Kina har blivit extremt populära är något helt annat och har toppmodern teknik. Bilarna har en kombinerad räckvidd på el och bensin på upp till 150 mil. Batterierna kan vara lika stora som i en elbil, upp till 65 kWh. Precis som en vanlig elbil kan en EREV snabbladdas på en laddstation.
Samtidigt är bränsletanken som driver motorn väldigt stor, i vissa bilar över 80 liter. Förbränningsmotorn är mer inriktad på bränsleekonomi än prestanda. Oftast körs motorerna enligt den så kallade Miller-cykeln, vilket ger optimal bränsleekonomi. Motorn har av vissa kallats femtaktsmotor, då en del av kompressionsfasen sker med öppen insugsventil.
I Kina har redan ett stort antal bilmodeller med EREV-teknologi lanserats. Ett av de största märkena på EREV är Li Auto som har flera olika EREV-SUV:ar. En av modellerna är Li L9 som har en kombinerad räckvidd på 140 mil och kan köras 28 mil på enbart el. Förbränningsmotorn och generatorn sitter framtill och bilen och bilen drivs av elmotorer. Prestandan är imponerande och bilen klarar 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Även BYD:s lyxmärke Yangwang har släppt en EREV i Kina.
Det är bilar som dessa som Volvo Cars nu vill konkurrera med. Volvo har haft svårt att sälja elbilar i Kina, och tänker inte ge sig in i priskriget. Då blir EREV-bilarna en viktig satsning, men de är enligt Severinson även en global satsning. Sannolikt är de också mycket attraktiva i USA där skepsisen mot renodlade elbilar är stor i vissa läger. Exakt när Volvos bil kommer vill inte Erik Severinson bekfräfta på en direkt fråga från Carup. Strategichefen är mycket hemlighetsfull om de exakta detaljerna.
– Vi ser ett stort intresse för den här biltypen, framförallt i Kina, det är enda ytterligare kommentaren jag kan ge, säger han till Carup.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter