Därför tillverkades super-Mercan 500E av Porsche

Ett misstag på ritbordet räddade Porsche. När Mercedes skulle bygga prestandakärran 500E gick uppdraget till sina krisande konkurrenter. Men deras ingenjörer räknade fel och det frälste deras krisande fabrik i Zuffenhausen.

Mercedes 500E räddade Porsche under en av firmans djupaste kriser I slutet av 1980-talet kom Mercedes på idéen med att bygga en prestandaversion av sin omtyckta W124-modell. Men vid den tidpunkten var deras ingenjörer fullt upptagna med att ta fram den nya S-serien.

Då var det någon framsynt person som sneglade mot Porsche i Stuttgart. Där var det tuffa tider, de gick igenom en av sina värsta perioder någonsin. Därför blev man på Porsche eld och lågor över möjligheten att få bygga en bil tillsammans med storebror, en historia som nu förtjänstfull har uppmärksammats av Harry’s Garage.

Foto:Mercedes
Foto:Mercedes

Resultatet blev 500E, en kraftfullt och komfortabel sportbil för hela familjen. Motorn var en femliters V8, ett riktigt monster för sin tid. Efter mycket arbete vid ritborden var det dags för att sätta bilen i produktion vid Mercedes fabrik i Sindelfinden i Baden Würtemberg. Men då upptäckte man ett graverande misstag, den nya modellen passade inte in i produktionsbandet för W124..

Givetvis blev det en hel del diskussioner. Några blev irriterade på Porsches ingenjörer, men så kom någon framsynt person på idéen att man skulle kunna bygga den här bilen i Porsches fabrik. Det skulle slå flera flugor i en och samma smäll.

Foto:Mercedes
Foto:Mercedes
Foto:Mercedes

Till följd av den djupa krisen ekade Porschefabriken tom och arbetarna fruktade för arbetslöshet. Sagt och gjort blev det så. Bilarna fick sitt chassi handmonterad hos Porsche och transporterades sedan i skytteltrafik med lastbilar till Mercedes för att lackeras, innan de ännu en gång återvände hem till Porchefabriken i Zuffenhausen för slutmontering.

Det här blev inte Mercedes största försäljningssuccé. Sammanlagt tillverkades bara 500E i 10500 exemplar. Men det var en bil som var innan sin tid. I kölvattnet av en internationell bränslekris tog man fram den här strömlinjeformade designen, som var olik Mercedes vanliga modeller. Resultatet blev ett chassi med lågt luftmotstånd som drog ner förbrukningen betydligt mer än vad andra bilar i samma klass slukade.

Samtidigt var det en bil som presenterades för en lite mer penningstinn kundkrets. Utgångspriset låg på omkring 125 000 D-mark och skulle kunna jämföras med en dyr Tesla i dag.
Eftersom det inte tillverkades så många, finns det inte heller många kvar. De här Mercedes 500E kan kosta ganska stora pengar på auktioner.
LÄS MER: