Forskarnas upptäckt om batterier i nya elbilar förvånar. Med hjälp av metoden kan bilbatteriers liv förlängas uppemot 70 procent. I dag gör de flesta elbilstillverkarna motsatsen med sina batterier.
Med ekonomiskt stöd från Toyota Research Institute har forskare från SLAC-Stanford publicerat en forskningsartikel kallad Joule som ställer sättet att ladda nya elbilar på ända. Enligt studien har forskarna lyckats hitta en metod som ökar litiumjonbatteriers hälsa och minimerar dess nedbrytning.
Upptäckten har med den första laddningen av litiumjonbatteriet att göra. Och rönen går helt på tvärs mot vad man tidigare trott. Ifall du laddar den första gången med en ovanligt hög hastighet förlänger det batteriets livslängd i genomsnitt med 50 procent och maximalt upp till 70 procent. Detta är något som dagens elbilstillverkare gör motsatsen till. I stället genomför de batteriernas första laddning med låg ström, vilket också tar längre tid, skriver Inside Evs.
Forskarna skriver i studien att innan du laddar din elbil första gången genomgår dess batteri något som kallas “formation”, som är ett kritiskt steg i tillverkningen av batteriet. Där kontrolleras batteriets hälsa och laddnings- och urladdningscykler äger rum. De första laddningscyklerna stabiliserar batteripaketet och aktiverar materialen i cellerna. Denna process påverkar prestandan, livslängden och den övergripande kvaliteten.
I sin undersökning genomförde forskarna 186 laddnings- och urladdningscykler och upptäckte då hur hög ström gjorde att batteriet fick ett nytt lager som skyddar den negativa elektroden, vilket gav en positiv effekt och ökade batteriets livslängd. Med denna nya teknik menar forskarna att de kommer kunna öka litiumjonbatteriers livslängd och prestanda framöver.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.