Dyrare bränsle igen – reduktionsplikten höjs

Bensin och diesel kan bli dyrare nästa år. Regeringen vill höja reduktionsplikten igen. Det innebär att mer biobränsle blandas in vilket ger ett högre literpris. Sverigedemokraterna uppger dock att staten ska stå för den ökade bränslekostnaden genom sänkt skatt.

Reduktionsplikten på diesel sänktes från 30,5 procent till sex procent vid nyår. Samtidigt sänktes reduktionen av bensinen från 7,8 procent till sex procent. Det ledde till att dieselpriset sänktes med nästan fem kronor vid nyår. Bensinen blev närmare en krona billigare per liter inklusive en skattesänkning.

Men nu avslöjar SVT att reduktionsplikten ska höjas igen. I höstbudgeten kommer nivån att höjas till tio procent från dagens sex procent, enligt SVT. Uppgifterna bekräftas av Tidöpartierna. Höjningen av reduktionsplikten kan leda till att dieselpriset höjs med knappt en krona, medan bensinen höjs något mindre. Höjningen kan komma att införas från andra halvåret 2025. 

Höjd reduktionsplikt innebär att bränslebolagen måste blanda in mer biobränsle i bensin och diesel. Eftersom biobränslet är dyrare än vanliga fossila bränslen leder det till högre literpris vid pumpen. Sverigedemokraterna uppger dock att notan för höjd reduktionskplikt ska skickas vidare till staten som ska stå för kostnaderna för det dyrare biobränslet.

– Priset på bensin och diesel kommer inte att påverkas när man tankar bilen. Staten står för hela kostnaden. Detta är mer eller mindre bara en sifferexercis i budgeten. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel – den uppgörelsen gäller även för nästa budget, dvs mandatperioden ut, uppger Sverigedemokraterna i en kommentar till Expressen.

Koldioxidutsläppen har ökat kraftigt sedan reduktionsplikten ändrades, åtminstone på papperet. Den nya höjningen ska leda till att utsläppen minskar med minst en halv miljon ton per år enligt SVT. 
LÄS MER: