Glömda siffran som avgör bilens förbrukning

Detta är den viktiga ekvationen som biltillverkarna hemlighåller. Många skryter om lågt luftmotstånd. Men biltillverkarna döljer en avgörande siffra.
– Man behöver ta luftmotståndskoefficienten gånger frontarean för att det ska bli rätt, säger Simone Sebben, professor i aerodynamik vid Chalmers Tekniska Högskola.

Det råder kapplöpning mellan världens biltillverkare om att få lägst luftmotstånd eller cw-värde som det också kallas. De bästa märkena som hamnar kring 0,2 får mängder med gratisreklam. Men förvirrande nog kan en hög SUV få lika lågt värde som en slimmad sedan. Men det är inte hela sanningen.
– Man ska ta luftmotståndskoefficienten gånger frontarean för att få fram bilens räckvidd eller bränsleförbrukning tillsammans med vikten, annars blir det en förenklad bild och då blir det fel, säger Simone Sebben.

Hon tar ett talande och bra exempel på fordon som kan ha en mycket bra aerodynamisk design, men samtidigt också sluka mycket bränsle. För även om en SUV är mer strömlinjeformad drar den mer bränsle än en sedan. En faktor biltillverkarna talar tyst om och aldrig redovisar för bilköparna.
– Man kan ha en SUV med lågt cw/cd-värde, men eftersom den har större frontarea än en liten bil kommer bränsleförbrukningen ändå att bli högre. Det är många parametrar som måste vägas in om man ska ta reda på vilken räckvidd och bränsleförbrukning bilen har, säger Simone Sebben.

Nya Audi A6 e-tron är en av bilarna med lägst CW-värde, 0,21. Men Audi redovisar inte frontarean.
SUV:en Kia EV9 har låga cW-värdet 0,28. Men tillverkaren talar tyst om den stora frontarean som är en lika viktig faktor.

Biltillverkarna bygger stora bilar med lågt luftmotstånd, men frontarean är svår att komma ifrån.
– Att bilarna är stora beror på att kunderna vill ha det så, man vill ha komfort också. Det blir på bekostnad av frontarean som blir större, säger Simone Sebben.
Bland biltillverkarna råder det en global kapplöpning om vem som kan få lägst cw-värde. De som kommer lägst får massor med gratisreklam och hyllas av motorjournalister och tidningar.
– Det har blivit så att man bara skriver ut cw eller cd-värdet, det är något som de flesta tillverkare gör, säger Irene Bernald på Audi.

Samma kultur råder hos koncernkollegerna på Volkswagen. Där redovisar man heller inte hela ekvationen. Men samtidigt kan de inte svara riktigt på varför man gör så.
– Vi brukar mycket sällan, eller aldrig, ange CW-värde i någon form av kundkommunikation. Däremot finns ibland det angivet i pressmaterial, säger Marcus Thomasfolk på Volkswagen.

För de allra flesta bilköpare verkar kanske hela ekvationen vara onödigt vetande. Men för dem som verkligen är intresserade och kanske söker efter en bil med så lång räckvidd som möjligt behöver man få veta frontarean gånger luftmotståndskoefficienten.
– Man skulle kunna tycka att de kunde skriva ut frontarean också, säger Simone Sebben.

Men bara för att biltillverkarna låter bli att berätta hela ekvationen, betyder det inte att cw-motståndet är viktigt.
– Cd eller cw-värdet är en indikation av bilens aerodynamiska kvalitet. Hur lågt luftmotstånd och hur bra form den har. Som aerodynamiker arbetar man med att få så lågt motstånd som möjligt. När det sedan kommer till frontarean är det andra inom företaget som jobbar med den biten, säger Simone Sebben.

Audi var först med att börja arbeta med strömlinjeformad design bland produktionstillverkade bilar för att få ner luftmotståndet och minska bränsleförbrukning. I slutet av 1960-talet lanserade de modellen NSU Ro80 som blev en världssensation med för tiden låga 0,35. På 1980-talet släppte sedan Audi100 som pressade ner siffrorna ännu mer. Men därefter har konkurrenterna börjat komma ifatt och ibland även förbi.

I somras släppte Audi nyheten att man på den nya A6-modellen kom ner till låga 0,21, vilket gör den till en av bilvärldens mest strömlinjeformade bilmodeller.
– Att nå den sista tusendelen av ett cw-värde är det svåraste, men till slut nådde vi våra mål, sa Audiingenjören Andreas Lauterbach då.

Professorn applåderar Audis ingenjörer. Men höjer ändå ett finger över att man ändå måste ha med frontarean för att det ska bli rätt.
– Det är jätteviktigt med lågt luftmotstånd och det är mycket svårt att nå värdet så låg som 0.21. Så bra jobbat av Audi. Men det stämmer att för att ta fram räckvidd, då är det gånger frontarean som räknas, säger Simone Sebben.

Biltillverkarna går ganska säkra. Det är inte vem som helst som kan räkna ut frontarean för att utföra den beräkningen räcker det inte med papper och penna.
– För att räkna ut frontarean behöver man ett cad-program, säger Simone Sebben.
LÄS MER: