Nu visar det sig att ytterligare en ägare haft stora problem med Renaults hyllade elbil Megane e-tech. Peter Zachau köpte en splitterny Megane – men elbilen gick nästan aldrig att ladda.
– Vi försökte häva köpet, men det gick inte. Till slut var jag panikslagen och sa: Ta skräpet, säger Peter Zachau till Carup.
Carup har i flera artiklar berättat den sorgliga historien om Robert Uddenstig som haft sin Renault Megane elbil på verkstad i 11 månader av 12. Han har förgäves försökt häva köpet, och nu ligger tvisten i Allmänna Reklamationsnämnden. Efter att Carup uppmärksammat fallet lovade Renault Sverige att han skulle få all tänkbar hjälp, men backade sedan undan från sitt löfte och låter istället ARN avgöra tvisten.
Nu har ytterligare en hårt drabbad ägare till elbilen Renault Megane kontaktat Carup och vill berätta om sina erfarenheter av bilen och hur kundvården fungerar eller snarare inte fungerar. Robert Zachau hade tidigare leasat en Renault Zoe som han var mycket nöjd.
Han ville därför leasa en elektrisk Renault Megane, men det slutade med att han köpte bilen under 2023. Men ägandet blev inte alls vad han hoppades på. Bilen fick bärgas flera gånger och stod på verkstad fem gånger på ett halvår.
– Den gick bara att ladda ibland. Den ville helt enkelt inte ta laddning och elbil som inte går att ladda är inte någon bra bil. Den var inne på verkstaden otaliga gånger, men de fick aldrig någon rätsida på problemet, berättar Peter Zachau.
Han kontaktade både Renault Nordic och återförsäljaren Hedin Bil för att försöka häva köpet, men inget hjälpte. Ett annat problem som han vill varna elbilsägare för är att bärgnings- och hyrbilsförsäkringen inte gäller vid laddningsproblem, på grund av luddiga regler för elbilar. Bärgarna ville inte ta bilen om inte batteriet var helt urladdat.
– Den hade några få mil kvar i batteriet och då får bilen inte bärgas, utan måste köras till återförsäljaren. Och när den inte har bärgats gäller inte hyrbilsförsäkringen. Ett slags Moment 22. Då så jag till Hedin Bil att jag skulle gå ut och köra tills den laddat ut så jag kan få fri hyrbil, men då sa de att de skulle sätta dit mig för försäkringsbedrägeri, säger Peter.
Efter omkring ett halvår med en oanvändbar elbil som inte ville ta laddning och som inte kunnat repareras blev situationen ohållbar och Peter Zachau blev panikslagen. När köpet inte gick att häva bestämda han sig för att bli av med bilen, kosta vad det kosta vill.
– Jag var panikslagen utan en fungerande bil. Ta hand om skräpet, sa jag till slut. Jag bytte bilen till en Volvo XC40 elbil som vi är jättenöjda med. Men vi förlorade 200 000 kronor på bara ett halvår med Renault Megane, säger Peter.
Carup har varit i kontakt med Renault i Sverige som numera ägs av Hedin Automotive. De har inte kommenterat det enskilda fallet. Men säger så här på frågan Renault Megane e-tech är en problematisk modell.
– Renault Megane är inte mer drabbad än andra bilmärken, uppger PR-chefen Karin Lyrborn.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter