Renault attackerar Tesla på bred front i en ny kampanj i Storbritannien. På en stor reklamskylt för Scénic E-Tech visas ett citat som säger att elbilen skämmer ut Model Y. Men så fort en Tesla kör förbi, försvinner texten och istället visas hemliga meddelanden för att håna elbilsförarna.
På en reklamskylt utanför London annonserar Renault sin elbil Scénic E-Tech. I reklamen från den franska biltillverkaren jämförs elbilen direkt mot Tesla Model Y i ett citat från Auto Express. På bildskärmen står det: “Nya Renault Scenic E-Tech skämmer ut Tesla Model Y i både pris och räckvidd.”
Men Renault nöjde sig inte där, franska Automobile Propre skriver att displaypanelen upptäcker när en Tesla närmar sig skylten. Då ersätts citatet av små hånfulla fraser som “Det här är pinsamt”, “Du är förmodligen bra på andra saker” och “Vad får Tesla-ägare att känna skuld?”
Automobile Propre skriver att skylten ligger precis intill en stor laddstation i London, och att många Tesla-ägare därför kör förbi dagligen. Reklamskylten verkar ha lyckats som PR-verktyg då skylten fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Renault har tidigare jobbat med denna typ av kampanjstrategi, men aldrig riktat in sig på en specifik bilmodell.
Vad Renault inte berättar i sin reklam är att instegsmodellen Scenic E-Tech, med det lilla 60 kWh-batteriet, har kortare räckvidd än Model Y i grundutförande. Renault Scenic E-Tech har dock övertaget i prissättningen, åtminstone i Storbritannien.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]