Elbil 11 månader på verkstad – Renault sviker löfte

Robert Uddenstigs Renault Megane E-tech elbil stod 11 av 12 månader på verkstad. Efter att Carup uppmärksammat fallet erkände Renault att de fallerat och lovade att ”göra allt” för att erbjuda bästa lösningen för kunden.
Men nu gör biljätten en helomvändning – de tänker inte göra något förrän Allmänna Reklamationsnämnden sagt sitt. 
– Att Renault backar på sin tidigare kommentar är oroväckande för mig och alla i samma situation, det betyder i praktiken att jag och alla andra inte kan lite på deras löften, säger Robert Uddenstig.
 

I november 2022 köpte Robert Uddenstig en ny Renault Megange E-tech elbil för 622 000 kronor. Till en början fungerade bilen bra, men sedan bröt helvetet ut. 
– Bilen fungerade bra till fram till augusti 2023, då blev den bärgad till återförsäljarens verkstad. Sedan har jag fått tillbaka den två gånger och då har jag kunnat använda den 48-72 timmar innan den gått sönder och blivit bärgad igen, berättade Robert Uddenstig till Carup.

Trots att han försökt häva köpet har Renaultåterförsäljaren Hedin Bil vägrat att gå med på det. Vid ett tillfälle stod bilen ute i nio månader och började rosta. 
– Den hade stått ute så lång tid att bromsarna rostat sönder, så de behövde byta ut bromsskivorna på bilen. När jag fick tillbaka den fungerande den bara i 2-3 dagar, sedan kom det upp felkoder som gjorde att den måste bärgas. 

Robert Uddenstigs Renault Megene E-tech stod 11 månader av 12 på verkstad. Nu backar Renault från sitt skriftliga löfte att ”göra allt” för kunden.
Renaults brev som de nu backat ifrån och istället bestämt att låta ARN avgöra fallet.

Efter att Carup kontaktat Renaults svenska PR-avdelning lovade de att hjälpa Robert på alla sätt och erkända att de fallerat i sin kundvård. ”Vi kommer se till att kunden blir nöjd”, lovade Renault till Carup. 
– Renault beklagar verkligen upplevelsen som kunden har med sin bil och förstår vilken olägenhet han hamnat i. Vi har ett nära samarbete med våra återförsäljare och säkerställer att alla får den upplevelse vi tillsammans strävar efter. I detta fall har det fallerat och vi kommer göra allt, för att tillsammans med vår återförsäljare, erbjuda en lösning som passar kunden bäst, sade Renaults PR-chef Karin Lyrborn till Carup i början av juli.

Men när Carup följer upp fallet för att se hur det gått för Robert och hans Renault visar det sig att Renault inte längre vill stå för sitt löfte, trots att bilen varit på verkstad ännu en gäng efter att den läckt kylvätska från batteriet. Robert har inte fått någon som helst kompensation trots att bilen haft garanti. Nu ska fallet istället avgöras i Allmänna Reklamationsnämnden. 

– Jag har inte pratat med återförsäljaren som har kundkontakten under semestern tyvärr. Men jag vet att ärendet också är anmält hos Allmänna Reklamationsnämnden och att vi avvaktar beslut därifrån innan vi kan komma med förslag om stöd till kunden. Detta skulle kundansvarige kommunicera till kunden innan semestern. Det är ett helt normalt förfarande. Målet är fortfarande att kunden skall bli nöjd, självklart, skriver Renaults PR-chef Karin Lyrborn till Carup. 

Robert Uddenstigs Renault har visserligen fungerat sedan det senaste verkstadsbesöket då bilen läckte kylvätska efter midsommar. Men han blir väldigt besviken över att Renault backar från sina löften. 
–  Att Renault backar på sin tidigare kommentar till dig är oroväckande för mig och alla i samma situation, det betyder i praktiken att jag och alla andra inte kan lite på deras löften. Så vem säger att de kommer följa ARNs beslut?
– Att de väljer att dra tillbaka ett löfte lyfter i alla fall en röd flagga hos mig. Mycket i historien kring denna bil med de två motparterna borde synas ordentligt så att en så stor leverantör får stå till svars och inte kommer undan ansvar, säger Robert Uddentstig. 
LÄS MER: