Spionlarm: Självkörande bilar från Kina förbjuds i USA

USA bannlyser självkörande bilar med kinesisk teknik. Enligt Vita Huset finns det risk för spionage. Men beslutet väntas ytterligare spä på handelskriget mellan supermakterna. Förbudet innebär risker för kinesiska Geelys bilmärken Volvo och Polestar som säljs i USA.

Uppgifterna läckte ut från det amerikanska handelsdepartementet nyligen. Förra veckan träffades representanter för en rad länder i Vita Huset för att diskutera kinesernas framtid på marknaden kring självkörande bilar, uppger Reuters.

Man ser med stor oro mot en framtid med kinesisk programvara i framtidens bilar.
– Vi bestämde oss för att vidta åtgärder eftersom det här är riktigt allvarliga saker, sa Gina Raimondo, sekreterare vid Handelsdepartementet. 

USA är på väg att förbjuda självkörande bilar med kinesisk teknik. Volvos ägare Geely har 20 satelliter i rymden för att ge exakt positionering till sina självkörande bilar, bland annat Zeekr.

Enligt amerikanska säkerhetstjänsten blir användandet av kinesisk programvara som att öppna upp landet mot en upptornande fiende. Man oroar sig för att den kinesiska programvaran ska kunna spela in och lyssna på samtal mellan förare och passagerare. På så sätt får kineserna ett öra in i nästan varenda vardagsrum.

Visserligen är kanske de flesta samtal av mindre viktig art. Men det finns också statshemligheter och annan toppklassad information som man inte vill ska läcka ut till kineserna. Förslaget om den nya regeln ska snart på remiss till den berörda amerikanska industrin. Men det står klart sedan tidigare att de också flaggat för riskerna med den kinesiska tekniken. Förbudet kan innebära en stor risk för Volvo Cars och Polestar som använder sig av en stor mängd kinesisk teknik i sina modeller.

För att biltillverkarna ska få tillstånd att använda sig av den amerikanska marknaden måste de kunna verifiera att ingen av tekniken i bilarna kommer från Kina. Detta gäller också trådlös kommunikation.  Förbudet gäller på självkörande bilar från nivå 3, som innebär att föraren kan prata i telefon eller se på film under färd. Men att den inte är helt bortkopplad från körandet. 

Enligt en undersökning körde kinesiska bilföretag nästan 100 000 testmil på kaliforniska vägar under 2022. Under alla dessa testtimmar kan kineserna ha möjlighet att samla in mängder med information, menar det amerikanska handelsdepartementet. Därför vill amerikanerna i samråd med sina partners också att det här förbudet ska innebära även provkörning av kinesiska självkörande bilar. 

Det här beslutet väntas ytterligare spä på den handelskonflikt som just nu trappas upp mellan Kina och väst. Men enligt USA:s handelsdepartement är det ett nödvändigt beslut för att garantera den nationella säkerheten.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester