Elbil slog rekord i trådlös laddning

Snart kan dagarna för laddning via kabel vara räknade även för elbilar. Ett laboratorium har trådlöst lyckats ladda en elbil med 270 kW laddeffekt. En Porsche Taycan laddade in 50 procent batteriet på under 10 minuter.

Många använder trådlös laddning till sin mobiltelefon dagligen. Men samma teknik går även att nyttja till att ladda större saker som exempelvis elbilar. Nu har Oak Ridge National Laboratory i USA i samarbete med Volkswagen Group lyckats ladda en Porsche Taycan trådlöst med 270 kW laddeffekt, vilket är likvärdigt med vanliga laddstationer där de snabbaste laddar med 350 kW, uppger Electrive.

Laddningstekniken tycks vara liknande som QI-tekniken som används för att trådlöst ladda mobiltelefoner. På bilens undersida sitter några typer av elektromagnetiska spolar med en diameter på strax under 50 centimeter. Laddningen överfördes under testerna med ungefär tolv cm avstånd mellan laddare och bilens undersida. Samma teknik utvecklas även i samarbete med logistikföretaget UPS och då klarar den avstånd upp till 28 cm, vilket är tillräckligt även för större fordon.

Medverkande personer i projektet har sagt att systemet kan ladda en Porsche Taycan med 50% på under tio minuter med en effektivitet som uppges vara över 95 procent.  Utöver smidighet finns även andra fördelar med trådlös laddning. Exempelvis kan det vara väldigt ansträngande för äldre personer eller personer med funktionsnedsättningar att ta sig ut ur bilen och fixa med laddkablar. En annan fördel är också att vandalisering av kablar har varit relativt vanligt förekommande och då kan förhindras med trådlös laddning.

Värt att notera är att dessa framsteg nu har gjorts i en väldigt kontrollerad miljö och det fortfarande finns mycket som behöver göras innan det blir kommersiellt tillgängligt.
LÄS MER: