Star Wars-bilen från 1948 är till salu. George Lucas köpte den 1982 och gav den en egen film.
– Det är som att köra en väldigt stor Porsche 911, säger bilhistorikern Martyn Donaldson.
George Lucas förälskade sig i den här bilen under arbetet med den första Star Wars-trilogin. Det var inte konstigt. Tucker 48 var en science fiction-kärra när den visades första gången våren 1947. Bakom bilen stod det smått vansinniga geniet Preston Tucker från den sömniga hålan Capac i Michigan. Han älskade motorer och ända sedan barnsben drömde han om att få tillverka en egen.
Men det skulle inte vara en vanlig bil som de traditionella och tråkiga tillverkarna producerade. Preston ville skapa en bil som slog världen med häpnad. Fullproppad med innovationer skulle den leda bilindustrin in i ett nytt tidevarv.
Tucker 48 som hans enda modell hette var för sin tid en högteknologisk sensation. Vad sägs om strålkastare som följde rattrörelser och en vindruta som hoppade ut vid kollision. Dessutom hade den framsynta Preston tagit bort askkopparna av hälsoskäl, trots att många läkare vid den här tiden rekommenderade rökning som medicin mot en rad åkommor.
Motorn monterades bakom föraren och var från början avsedd för flygfart.
– Man kan köra den ganska bekvämt eftersom det sitter en flygplansmotor där bak, har Martyn Donaldson, historiker på Automobile Club of America, tidigare sagt.
Preston Tucker kämpade i flera år för att kunna finansiera sitt drömprojekt. Men han var av en mycket envis natur och gav aldrig upp. Inte ens när premiärvisningen gick fullständigt åt skogen. Preston skaffade sig en fabrikslokal utanför Chicago och när prototypen stod klar skulle han tvunget ha en stor premiär, även om bilen fortfarande drogs med en rad problem.
Det struntade Tucker i och skickade ut en allmän inbjudan, hyrde en orkester och catering.
Men kvällen före premiären brast bärarmarna på bilen. Tucker tvingades arbeta hela natten med att åtgärda problemet.
När morgonen sedan grydde över Illinois prärie ställdes han inför nya bekymmer. Bilens motor gick inte att starta utan en extern strömkälla. Därför fick man låta den stå på tomgång utanför lokalen. Problemet var bara att motorljudet var så högt att folk fick tinnitus. Det löste den kreativa Preston Tucker med att beordra orkestern att spela så högt de kunde, utan paus.
När det sedan blev dags att presentera bilen på scen, kokade motorn över. Publiken åt upp all mat och skrattade åt den bedrövade innovatören. Men efter katastrofvisningen arbetade Tucker hårt med att åtgärda de tekniska problemen, tills det var dags att börja serietillverka bilen.
Produktionen skedde en bil i taget. För varje fordons som färdigställdes förbättrade Preston sin skapelse och därför är varenda Tucker 48 helt unik. Den bil som George Lucas köpte 1982 är den tredje, med chassinummer 1003. Prestons Akilleshäl var att hans hjärna låg alldeles för lång före hans egen tid. Efter bara 51 bilar var han tvungen att lägga ner tillverkningen och återvände hem till Michigan där han dog 1956 vid en ålder av 53 år med en känsla av misslyckande.
Men George Lucas fascinerades så mycket av den här historien att han spelade in en egen film om Preston Tuckers liv. Tucker – en man och hans dröm, med Jeff Bridges från 1988. Bilen passade Star Warsskaparen eftersom den var ett unikt framtidsepos, skapad av en människa som aldrig ville ge upp.
I dag är Tucker 48 bilarna otroligt värdefulla. George Lucas gamla bil beräknas kosta en bra bit över 20 miljoner kronor och nu säljs ett exemplar på auktion hos Broad Arrow i Monterey.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.