Här har hela BMW:s framtid Sverigepremiär. Nya Neue Klasse gör slut med groteska njurar och sätter stuket för BMW:s framtida elbilar och design.
– Vi har förenat arvet från flera klassiska BMW-modeller i dessa två bilar, säger Kai Langer, chefsdesigner för BMW i.
Under bileventet The Aurora i Båstad hade BMW:s nya koncept Neue Klasse Sverigepremiär. De två bilarna är BMW:s viktigaste modeller på många år. De är den framtida plattformen för alla nya elbilar – samtidigt som de sätter ett nytt designspråk för hela BMW-märket.
– Neue Klasse är mycket mer än bara en bil eller ett koncept, säger Stefan Teuchert, president för BMW Northern Europe.
Från att BMW kunnat upplevas som sammansatt med flera parallella designspår ska Neue Klasse fånga upp arvet från flera klassiska BMW-modeller och bli ett tydligare designspråk. Och elbilar ska bli roligare, lovar Kai Langer. Den första modellen kommer redan 2025, sedan väntar ytterligare fem nya elektriska modeller på Neue Klasse-plattformen.
– Vi är inte beredda att kompromissa med våra kärnvärden. Framtiden känns rolig, säger Kai Langer, chefsdesigner för BMW i.
SUV-modellerna får en egen look, som fångar upp klassiska drag från BMW X5 som introducerades 1999 och då var stilbildande i segmentet. Det brutalistiska utseendet från BMW XM och iX är borta, till förmån för en mer clean BMW-look. Njurarna har krympt och blivit eleganta på klassiskt BMW-manér. Förutom att kromet bytts mot ljus skulle de kunna vara hämtade från en 325i från 80-talet.
– Vi ersätter allt krom med ljus. De ska kännas igen som en BMW trots att vi ändrat lamporna och hela fronten kraftigt. Om vi direkt pratar om elefanten i rummet så har vi här en mer upprätt njure med ett mer prominent och elegant utseende, säger Kai Langer.
Sedanversionen av Neue Klasse skiljer sig åt från SUV:en och får också ett mer klassiskt BMW-stuk med sina rötter i den ursprungliga Neue Klasse, BMW 1500 som debuterade 1965. Karosslinjerna anknyter till klassiska BMW-sedaner och den ikoniska Hofmesiter-kink finns också på plats i fönsterlinjen vid bakdörrarna. Njurarna går över hela fronten som har en neoklassisk hajnoslook.
– Den får en sportig design, och vi har förenat ett antal ikoniska modeller i en och samma design. Krom är inte hållbart, så vi har även här ersatt allt krom med ljus. Pratar i om elefanten i rummet här så ska den kännas igen som en BMW direkt trots att lamporna är små och grillen mer horisontell, säger Kai Langer.
Energieffektiviteten I Neue Klass utlovas att bli i världsklass, 30 procent bättre än dagens bilar. Med 800-voltsteknik ska bilen ladda 30 mil på bara tio minuter. Dessutom erbjuder den dubbelriktad laddning med V2G och V2H.
– Den kommer att vara den tekniska plattformen för hela den kommande produktportföljen. En mycket viktig bil, säger Peter Müller som är chef för produktutveckling för BMW i.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter