Fords chock: sparkar 8 av 10 toppchefer

Fords stora nedskärningar i Europa fortsätter. I den tyska Ford-ledningen får nu 8 av 10 toppchefer plötsligt avgå. En av cheferna har jobbat för företaget i 37 år.
– Denna förändring ger oss snabbare handling och gör att ledningsgruppen kan koncentrera sig fullt ut på sina operativa uppgifter, säger Kieran Cahill, styrelseordförande för Ford Tyskland.

Den senaste tiden har varit hektisk för Ford i Europa. Efter lanseringen av deras Explorer den 4 juni valde Ford Tysklands högsta chef Martin Sander att avgå två dagar senare. Sedan kom fler dåliga nyheter den 18 juni från biltillverkaren då de tillkännagav massiva nedskärningar i Europa. Sedan tidigare är det klart att den klassiska Fordfabriken i Saarlouis stängs ner, men den största bantningen skulle ske vid huvudfabriken i Köln. Där har nu 8 av 10 toppchefer fått avgå.

Den 1 juli gör cheferna för produktutveckling, ekonomi, juridik och personal sin sista dag hos Ford Europa i Tyskland. Personalchefen Rainer Ludwig som nu får avgå har tidigare varit biträdande chef för företaget och har jobbat för Ford i 37 år. De två som får stanna hos företaget är Christian Weingärtner direktör för Ford Tyskland, Österrike och Schweiz, men även Rene Wolf som är produktionschef. Det arbete som de sparkade cheferna gjort kommer läggas över till de kvarstående cheferna. 

Nya elbilen Ford Explorer har enorma förväntningar på sig.
Fords vd Jim Farley bantar ner ledningen i Europa till ett absolut minimum.

Syftet med nedskärningarna är att förenkla den administrativa ledningsstrukturen i Tyskland, hävdar Ford. Framöver kommer det endast få finnas fyra medlemmar i toppen av Ford Tyskland, skriver företaget i ett uttalande, enligt Ksta. Fords högsta Europachef Martin Sander gick nyligen över till Volkswagen.
– Denna förändring ger oss snabbare handling och gör att ledningsgruppen kan koncentrera sig fullt ut på sina operativa uppgifter och leda Ford in i en framgångsrik framtid, säger Kieran Cahill, styrelseordförande för Ford Tyskland. 

I slutet av 2025 förväntas 2300 anställda få lämna Fords fabrik i Köln som i dag har nästan 14 000 anställda. De flesta av minskningarna har skett genom avgångsvederlag. De avdelningar som förväntas drabbas hårdast är inom administrativa och produktutvecklingen. Förhoppningen är nu att nya elbilen For Explorer ska frälsa företaget, här kan du läsa de första testerna.
LÄS MER: