Är man god för några hundra miljarder dollar så är det inte helt ovanligt att man även sitter på en skara rullande dyrgripar. Elbilsmiljardären Elon Musk är inget undantag, men i hans bilsamling finns det flera. Särskilt en sticker ut, den klassiska Bond-bilen “Wet Nellie”.
Elon Musk har genom åren ägt sin beskärda andel sportbilar och superbilar, sedan han gjorde sin förmögenhet. Ett tag hade han till och med en McLaren F1, som han berömt kraschade med år 2000. Men det var innan Tesla och innan Elon Musk var den profilen han är i dag.
Nåväl, F1-modellen lagades och såldes vidare år 2007, förmodligen blev han rejält kompenserad för det också. Andra modeller som ingår i miljardärens bilsamling är bland annat en 1967 Jaguar E-Type, 1920 Ford Model T och en Porsche 911 997 Turbo. Därutöver har Elon självfallet lagt beslag på en Tesla Model X och en Tesla Model S. Han lär också ska ha det allra första exemplaret av Tesla Roadster.
Men den överlägset mest framstående och dyraste bilen i Musk samling är den ikoniska 1976 Lotus Esprit, även känd som “Wet Nellie”. Bilen fick sitt ikoniska namn för sin legendariska insats som Roger Moores undervattensåk i James Bond-klassikern “The Spy Who Loved Me” (1977).
För de som inte har sett filmen är “Wet Nellie” det ultimata valet när man ska jaga banditer på Sardinien. Bilen, som är en vit Lotus Esprit S1, kunde nämligen användas både längs de krokiga vägarna på land och som ubåt för att undkomma öns onda hantlangare under ytan.
Idén är såklart strålande men utförandet, alltså att faktiskt bygga en Esprit som skulle kunna förvandlas till en ubåt, visade sig vara oerhört dyrt och komplicerat. Produktionsteamet byggde därför om bilen flera gånger i olika skeden av filmen för att undkomma diverse tekniska och mekaniska kostnader och problem, även om bilen i huvudsak var den färdiga produkten.
Efter filmens världspremiär blev bilen en av filmens största stjärnor och turnerade flera bilsalonger världen över innan den till sist placerades i förvaring. Efter att ha köpts till ett fyndpris av en ovetande köpare på en offentlig auktion, där det visade sig att taket var skadat, restaurerades Wet Nellie och gjorde ytterligare framträdanden på en handfull museer under kommande decennier.
Det är någonstans här som den excentriske miljardären började få upp ögonen för bilen. År 2013 åkte Wet Nellie nämligen upp på auktionshuset RM Sotheby’s. Musk var angelägen och såg sin chans att säkra ett stycke filmhistoria vilket han således gjorde till priset av cirka 10 miljoner kronor.
Sedan dess har bilen blivit kvar hos miljardären som planerar att förvandla den så att den kan användas som den gjorde i filmen. Men hittills har projektet inte blivit verklighet. Inte vad vi vet i alla fall.
– Jag blev besviken över att höra att den faktiskt inte kan förvandlas. Vad jag ska göra är att uppgradera den med en Tesla elektrisk drivlina och försöka få den att förvandlas på riktigt, sa Musk i ett uttalande år 2013.
Bilen byggdes av det amerikanska mariningenjörsteamet Perry Oceanographic. 2,0-litersmotorn och all dess löparutrustning slets ut och ersattes med en serie batterier som drev fyra stycken utombordare. Standardinredningen i Esprit togs bort helt och hållet och ersattes med alla kontroller som behövdes för att hålla Wet Nellie vänd åt rätt håll under vattnet. Allt som allt slantade man upp omkring 100 000 dollar vilket motsvarar långt över 5 miljoner kronor med dagens växelkurs.
Utöver de fundamentala funktionerna som krävdes för att hålla Wet Nellie under ytan gick en hel del stålar åt för att få till de funktioner som bilen använder i filmen. Exempelvis så behövde man få till missilkastaren på framsidan, luckan undertill som släppte minor mot förövare och ett avgasrör som kunde släppa ut tjock rök.
Lotus behövde endast tillhandahålla två fungerade reservbilar för scenerna på land, även om den brittiska biltillverkaren såg till att fixa fram hela sju glasfiberkarosser till ubåtsversionen av fordonet. Radar man upp allt på det här viset kan det tyckas tämligen omständligt, men när allt kommer kring får det sägas ha varit värt det. Med tanke på att Wet Nellie förmodligen är en av filmhistoriens mest ikoniska bilar och utan tvivel bidrog till att filmen bärgade hem hela 185 miljoner dollar i intäkter.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.