TDK:s pyttelilla solid state-batteri ett genombrott

Det japanska företaget TDK säger att de nu nått ett nytt genombrott för små solid state-batterier. Företaget hävdar att de utvecklat ett material till sina batterier som gör att de har en energitäthet på 1000 Wh/liter. Det är 100 gånger mer än idag – och kan innebära en revolution för elektronik.

Ett solid state-batteri är en typ av batteri där elektrolyten helt består av fast material. Det skiljer sig från traditionella batterier som använder sig av flytande gelelektrolyter. Nackdelar med solid state-batterier är högre kostnader och utmaningar kring livslängden. Fördelar du får med solid state-batterier är förbättrad säkerhet då batteriet inte innehåller någon typ av brandfarliga vätskor och högre energitäthet.

TDK:s nya solid state-batteri har 100 gånger högre energitäthet än vad deras nuvarande teknologi har, uppger TDK här. TDK:s nya batteri är gjort så att elektrolyten är baserad på oxider och anoden är gjord i litiumlegering. Kombinationen av dessa material har gjort att TDK nu når 1000 Wh/liter, uppger Financial Times. Batteriet kommer att implementeras i elektronik vi bär på kroppen som klockor, miniräknare och hörapparater. De kan göras mindre och får längre batteritid. TDK hoppas kunna starta massproduktonen av sina nya batterier redan nästa år. 

Många minns kanske TDK bäst för deras kassettband. Nu vill de revolutionera små batterier.

– Användningen av oxidbaserad fast elektrolyt gör batterier extremt säkra. Den är avsedd för användning i bärbara enheter och andra enheter som kommer i direkt kontakt med människokroppen. Batteriet kan användas för att ersätta uppladdningsbara knappcellsprimärbatterier i enlighet med EU:s batteriregler, uppger TDK.

Ifall man ska jämföra energitätheten från TDK:s nya batteri med BYD:s senaste Blade-batteri så har det praktiskt taget hälften av tätheten då den ligger på 552 Wh/liter. Teslas nyaste batteri har 622,4 Wh/liter på cellnivå men inte packnivå. Alltså har TDK:s nya solid state-batteri nästan en dubbelt så stor täthet än många moderna LFP- eller litiumjonbatterier. Än så länge kommer det dock inte till bilar.

Det japanska företaget har dock ännu inga planer på att försöka implementera tekniken hos elbilar. Eftersom battericellerna måste vara större och blir då mer ömtåliga. TDK är leverantör till Apple och många tror att Apple Watch kan bli först med det nya superbatteriet.
LÄS MER: