Tesla får storstryk av kinesisk utmanare i laddtest

Många stirrar sig blinda på räckvidden på elbilen. Men hur snabbt bilen kan ladda är minst lika viktigt på långresan. Ett nytt test visar att de allra snabbaste bilarna laddar från 10 till 80% på 20 minuter. Tesla Model Y behövde 32 minuter. 

I veckan testade norska NAF och Motor.no räckvidden hos 26 nya elbilar. Nu har de även laddtestat 23 av elbilarna. De kördes först i minst två timmar och laddades från 10 procent till 80 procent av batteriet. När de snabbaste elbilarna laddar hinner du knappt ett längre toabesök. Allra snabbast var Porsche Taycan, Xpeng G6 och Lotus Eletre. Porsche Taycan laddade upp till 80 procent på bara 17 minuter. Lotusen laddade nästan lika snabbt, men har ett större batteri och behövde 20 minuter. 

Tesla Model Y-utmanaren Xpeng G6 var imponerande snabb och fyllde också sitt batteri på 19,35 minuter. Tesla Model Y RWD behövde 32,39 minuter på sig och får finna sig i att få storstryk av den kinesiska utmanaren. Volvo EX30 laddade på 31,1 minuter, vilket var en bit långsammare än vad Volvo angett. 

Porsche Taycan.
Lotus Eletre.

Så snabbt laddar bilarna från 10 till 80 procent

BilUppgiven laddtidUppmätt laddtid
Porsche Taycan1817,3
Xpeng G62019,35
Ioniq 5 N1820,55
Lotus Eletre2019,59
Kia EV92424,38
NIO ET5 Touring3025,39
Volkswagen ID.72827,44
Tesla Model 3027,56
Mini Countryman SE All43028,08
Smart #33028,15
Opel Astra Sport Tourer3029,02
Peugeot E-308 SW3029,07
BMW i5 Touring3030,1
BMW i5 eDrive403031,03
Volvo EX302631,1
MG4 Extended Range3831,56
Tesla Model Y RWD032,39
NIO EL63032,44
Ford F-150 Lightning3932,55
Seres 54536,57
BYD Dolphin3039,54
Peugeot E-30083041,42
BYD Seal U4344,15
DESSA KUNDE EJ TESTAS

Hyundai Kona410
Renault Scenic E-Tech370
Hongqi EH-7380
Testet genomfördes vid laddstationen Ionity på Dal i Akershus (vid Tesla Supercharger Gardermoen för de två Teslabilarna, och Circle K Gardermoen för Volvo EX30) torsdagen den 7 juni 2024. Alla bilarna kördes oavbrutet i två timmar innan laddning, och anlände till laddstolpen med mindre än 10 procent SOC. Bilar med batteriförvärmning hade den aktiverad. Hongqi EH-7 ingick inte i laddningstestet. Hyundai Kona och Renault Scenic hade problem – och kommer att testas igen senare.
LÄS MER: