Drömmen om Saab tar aldrig slut. Därför har en av världens största motortidningar nu listat nio av den svenska biltillverkarens största hits genom tiderna. För många kan det komma en hel del överraskningar på den genomtänkta listan.
Ibland kan det hända att ett dött bilmärke återupplivas igen. Några som gjort det är Bugatti, DeLorean, Hummer, MG, Maybach och Fisker. Där den sistnämnda kanske inte har det så lätt just nu. För Saabs del ser hoppet om en comeback kanske inte jätteljust ut. Men nu när det gått mer än 12 år sedan biltillverkarens konkurs finns det bevis på att märket är mer saknat än någonsin.
En studie som gjorts om det har vi på Carup skrivit om tidigare. Där undersökte Hippo Leasing globala sökvolymer som visade att Saab hade en överlägsen ledning bland andra gamla nedlagda bilmärken. Därför är det inte jättekonstigt att Top Gear nu listat sina topp nio favorit Saab-modeller någonsin.
Saab 92
Saabs första personbil var Saab 92. Bilen kom 1949 och hade en unik form som fortfarande än i dag anses vara ikonisk. När bilen byggdes hade tillverkaren en idé om att kombinera flygindustrin med dåtidens folkbilar. Bilen hade framhjulsddrift och en tvärställd motor som kunde producera 25 hästkrafter.
Saab 99 Turbo
Modellen var den första Saabbilen att få en turbomotor. På tiden bilen lanserades hade nästan alla motorstarka modeller sex eller åtta cylindrar och sörplade bensin. Saabs turbo gjorde att bilen inte drog mer än vanliga fyra vid vanlig körning, turbo kopplades enbart in när den behövdes. Den första Saab Turbo 99 som visades upp var vid Frankfurts bilsalong 1977.
Saab 96 Sport
Saabs 96:or var från början av sextiotalet inte fantastiska bilar. Modellen var tung och inte särskilt stark i jämförelse med sina rivaler. Men med den svenske föraren Erik Carlsson lyckades bilen och dess hemliga vapen bakom ratten vinna Monte Carlo Rally två gånger och Rac Rally tre gånger i rad.
Saab 900 Turbo Carlsson
Specialmodellen är döpt efter rallyesset Erik Carlsson På Taket och var ett riktigt kraftpaket på sin tid med 185 hästkrafter. Totalt tillverkades endast 600 exemplar av bilen som endast såldes i Storbritannien under tre år i början av 1990-talet.
Saab Sonett I
1956 presenterades Saab Sonett I. Totalt tillverkades endast sex exemplar av bilen och bilens design togs fram av motoringejören Rolf Mellde. Bilen hade en rak trecylindrig tvåtaktsmotor som kunde producera 57,5 hk.
Saab Sonett III
Saab Sonett III kom 1970 med en Ford V4-motor som kunde producera 65 hk. 0-100 gjorde bilen på 13 sekunder. Karossen modifierades kraftigt och bilen fick en ny front och akter. Bilen slutade produceras 1974 då amerikanska myndigheter införa striktare utsläppsregler för personbilar.
Saab 9-3 Viggen
Ännu en Saab med ett passande och roligt namn. Modellen är en av de mest åtråvärda moderna Saab-modellerna som finns och byggdes bara i 4600 exemplar. Under huven har den en 2,3-litersfyra på 230 hästkrafter som gjorde bilen till Saabs snabbaste när den lanserades. 0-100 km/h gjorde den på 6,4 sekunder med en toppfart på 250 km/h.
Saab 9-5 Aero
Denna bil sticker ut med sin otroligt förarfokuserade interiör. Toppmodellen av Saab 9-5 blev Aero. Den hade 260 hk och med sina bredare däck gjorde den 0-100 km/h på 7 sekunder.
Saab Aero-X
En tvådörrars konceptbil som presenterades 2006 vid Genévemässan. Aero-X hade en 2,8-liters dubbelturbo V6:a som kördes på bioetanol. Totalt kunde dess motor producera 400 hästkrafter. Taket och dörrarna öppnade sig som en cockpit för stridsflygplan och under en tid fanns rykte att den skulle bli en produktionsbil. Men Saab hann gå i konkurs innan planerna om bilen förverkligas.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.