Jätteraset en gåta: ”Nya Polestar bättre än Porsche”

Polestars dramatiska kursfall är ett mysterium för många inom bilbranschen. De nya bilmodellerna hyllas stort av motorjournalister som testat bilarna under tysthetslöfte, kan Carup avslöja. Ändå fortsätter aktien att falla hejdlöst.
– De nya modellerna är otroligt imponerande och bättre än Porsche Macan EV i flera aspekter, berättar en journalist som kört båda bilarna. 

På mindre än två veckor har börskursen i Polestar nästintill halverats. Nio handelsdagar i rad har kursen fallit på Nasdaqbörsen, en total nedgång på 47 procent. Polestars börsvärde är nu nere på 16 miljarder kronor efter raset. Polestar är visserligen högt skuldsatt och står inför enorma utmaningar.  Men för många inom bilvärlden är vidden av raset ett mysterium. Polestar har nämligen två helt nya bilmodeller på väg ut på marknaden som potentiellt kan vända utvecklingen. 

Under flera veckor har Polestar flugit in världspressen till Madrid i Spanien för att de ska få testa de nya modellerna Polestar 3 och Polestar 4. Bilmärkets förhoppning är att de ska vända nedgången till en succé. Och flera av journalisterna som deltagit i testerna beskriver nu börsslakten som en gåta. När de kört bilarna är krisvärderingen av Polestar omöjlig att förstå, avslöjar de för Carup.

Polestar 4.

Journalisterna har skrivit på ett tysthetslöfte, ett så kallat embargoavtal. Det innebär att de officiellt inte får skriva eller säga något om hur Polestars nya modeller känns att köra förrän 10 juni för Polestar 3 och 1 juli för Polestar 4. Annars riskerar de höga bötesstraff från Polestar. Men flera vittnar om en stor prestation från de svenska utvecklingsingenjörerna i Göteborg.

– Bilarna var helt fantastiska att köra och kan mäta sig med Porsche i flera avseenden. Framförallt är vägkänslan fantastisk. Framförallt i Polestar 4. Den är byggd på samma plattform och delar som Zeekr 001, men är betydligt roligare att köra. Den är definitivt inte sämre än Porsche Macan, berättar en journalist under tysthetslöfte för Carup. 
– Den större Polestar 3 är mer komfortabel, men de har trollat med storleken och vikten. Den känns mycket sportigare än Volvo EX90. Ingenjörsjobbet med bilarna är mästerligt utfört, säger en annan journalist.

Polestar 3.

Polestar bekräftar själva i sociala medier att de fått mycket positiva reaktioner när världspressen testat bilen. Förväntningarna är enorma eftersom Polestar hoppas sälja 155 000-165 000 bilar nästa år. Första kvartalet i år såldes bara 7200.
– Vi närmar oss slutet av vecka tre av Polestars globala testkörningsevenemang i Madrid. Två veckor kvar och en fantastisk reaktion på bilarna så här långt, skriver bolaget på Instagram. 

Enligt många analytiker beror det branta börsfallet och den höga omsättningen av Polestar-aktier på Nasdaqs hot om att avnotera bolaget på grund av att de misslyckats med att lämna in kvartalsrapport och årsrapport efter fjärde kvartalet förra året. Samtidigt har 10 000-tals ägare i Volvo Cars fått Polestar-aktier utdelade till sig. Aktier många snabbt försöker bli av med. Under de senaste åtta dagarna har mer än 150 miljoner aktier omsatts, vilket är en mångdubbling jämfört med tidigare nivåer. 

Polestars styrelseordförande Håkan Samuelsson.

Men åsikterna om Polestar-aktien kan vara en bra investering efter börsslakten går isär.
– De får en aktie i ett bolag till en väldigt bra värdering, säger styrelseordföranden Håkan Samuelsson till DI.se.
 – Jag tycker inte att man ska förhålla sig passiv. Det här är exceptionellt, och även om man tror på företagets affärsidé bör man fråga sig om man verkligen vill äga ett bolag som har de här problemen, och om man har förtroende för dem, säger Nordnets sparekonom Frida Bratt till DI.se.
LÄS MER: