Nissans nya elbilar görs med Teslas metod

Tesla var först och Volvo står i startgroparna. Nu satsar även Nissan stort på gigacasting. Så ska den nya tekniken hjälpa Nissan spara 10 procent av kostnaderna och 20 procent av vikten. 

Gigacasting, eller pressgjutning av aluminium som vi säger på svenska, är den nya stora trenden inom biltillverkning. Tesla var först ut och pressgjutet hela fram- och bakpartier till sina elbilar. På så sätt sparar de in ett stort antal arbetsmoment i tillverkningen, främst med svetsning. 

I stället för 100-tals delar som kan ta lång tid att sammanfoga pressas en stor del på ett par minuter. Även Volvo har installerat två stora pressar i Torslandafabriken utanför Göteborg som ska användas i en kommande elbilsmodell som med stor sannolikhet är nya Volvo EX60. Toyota utvecklar också tekniken.

Nu meddelar även Nissan att de kommer att använda gigacasting i sin nya elbilsmodell, uppger Automotive News. Nissans plan är att spara 10 procent av kostnaderna och minska vikten med 20 procent. Totalt ska den nya elbilen som kommer 2027 vara 30 procent billigare att tillverka.

 – Till att börja med planerar Nissan att använda de massiva gigapressarna för att bilda den bakre underredet på sina nya elbilar. Modulen består av så många som 100 delar. De kan kombineras till en genom aluminiumgjutning i en kraftig press. Nissan har valt 6 000 ton pressar, säger, säger Hideyuki Sakamoto, Nissans globala tillverkningschef, enligt Automotive News. 

Storleken på Nissans pressar uppges vara mindre än de största från Bühler som Volvo använder, men de ska ändå vara större än de mindre 4000-tonspressar som Toyota utför tester med. Förutom att spara vikt och pengar hävdar Nissan att säkerheten blir bättre. Eftersom det är väldigt svårt att svetsa ihop stål och aluminium kommer Nissan använda nitar och skruvar för att foga ihop bilens bottenplatta. 
LÄS MER: