Ryssland piratkopierar bilar: ”Tappat kontrollen”

I Ryssland säljs nytillverkade piratkopior av Citroën C5. Stellantis lämnade landet 2022, men en ny tillverkare har startat produktionen av modellen med hjälp av kinesiska bildelar. Stellantis kan själva inte göra något åt saken. 

Stellantis stoppade all sin produktion i Ryssland 2022 på grund av sanktioner från väst. Den avslutade tillverkningen gjorde att koncernen förlorade cirka 2,6 miljarder kronor. Men vid Stellantis gamla fabrik utanför Moskva tillverkas fortfarande nya bilar av modellen Citroën C5 utan att koncernen kan göra något åt det.
– Vi har tappat kontrollen över våra enheter i Ryssland, uppger Stellantis, enligt Reuters. 

Fabriken ligger i Kaluga strax sydväst om den ryska huvudstaden. Innan kriget bröt ut ägde Stellantis 70 procent och resterande 30 procent ägdes av Mitsubishi. Efter den europeiska biltillverkarens uttåg från fabriken tog Automotive Technologies över driften. Den nya tillverkaren ska ha börjat en serieproduktion av Citroën C5 Aircross i mars som ska börja levereras under maj 2024 till ryska kunder. 

Komponenterna till bilarna som produceras i fabriken är inte från Frankrike utan kommer i stället från Kina. Totalt gäller det 42 olika bildelar som tillverkas av Dongfeng Motor Group och skickas sedan vidare till Ryssland. Innan Rysslands invasion av Ukraina tillverkades ungefär 125 000 fordon årligen i Kaluga-fabriken.  

Att Kina levererar de komponenter som behövs till bilarna är ingen slump. När de flesta västerländska länderna inledde sanktioner mot Ryssland under 2022 växte det ekonomiska samarbetet mellan Kina och Ryssland. Bara inom fordonssektorn exporterade Kina sju gånger fler bilar till Ryssland förra året än vad de gjorde 2022. 
LÄS MER: