Teslas tidigare svenska toppchef Andy Rietschel har tagit över som vd för stora bilhandlaren Kamux. Många handlare ratar begagnade elbilar idag. Men nu ska Kamux hårdsatsa.
– Jag tror att man tyvärr har fått en något felaktig bild av vad en elbil är värd idag, säger Andy Rietschel.
Andy Rietschel var Teslas första anställda i september 2013 när bolaget drog i gång sin verksamhet i Sverige. Han lanserade den banbrytande elbilen Tesla Model S i landet, i en tid när elbilar var något helt nytt. Han stannade hos Tesla fram till 2021 och gick sedan till kinesiska Xpeng. Nu byter han från nya bilar till begagnatbranschen och är sedan en tid tillbaka ny vd för Kamux.
Kamux är ett av allt fler företag som enbart satsar på begagnade bilar och nu ska bolaget bli mer inriktat på elbilar. Det sker i en tid när flera andra större bilhandlare mer eller mindre ratar elbilar helt på grund av risker med fallande andrahandsvärden. Andy Rietschel vill nu försöka höja förtroendet för den begagnade elbilen. Och han tror mycket av problemet på marknaden beror på orimliga prisförväntningar på elbilar som snart normaliserats.
Hur kan du använda din erfarenhet från Tesla hos Kamux?
– Kamux är precis som Tesla ett företag som vill förändra en bransch från grunden och att få vara med att förändra och bygga nytt ligger i sakens natur. Vår affärsidé är enkel – att köpa och sälja använda bilar. Men hur den affären utförs har gjorts på samma sätt under lång tid och tyvärr har många kunder tappat förtroendet i det begagnade bilköpet. Därför har Kamux nu lanserat en ny strategi som vi kallar “Go greener – Worth the trust”. Kamux går mot att bli Europas tryggast bilaffär av begagnade bilar och det kräver en del arbete. Det är ett maraton vi precis har påbörjat och precis som Teslas resa inte blev en framgångssaga från dag ett, så kommer även detta att ta lite tid, men jag är övertygad om att vi kommer nå dit, säger Andy Rietschel i ett skriftligt svar till Carup.
Många bilhandlare vill inte ens byta in elbilar idag, hur har det kunnat bli så?
– Jag tror att man tyvärr har fått en något felaktig bild av vad en elbil är värd idag. Primärt på grund av upptrissade restvärden på privatleasingerbjudanden och tidigare subventioner som drastiskt togs bort över en natt. Så det handlar nog inte så mycket om att man inte vill, utan mer att kunderna förväntar sig priser på inbyten och inköp som är över vad marknaden är beredd att betala. Kamux i Sverige köper som tur är även in bilar till sina bolag i Finland och Tyskland, vilket ger kunderna en fördel i prisdialogen med oss.
Varför vågar ni byta in elbilar?
– Vår strategi är att tillhandahålla alla sorts bilar till alla sorts kunder och bilarna hos oss omsätts väldigt snabbt i vårt rikstäckande nätverk. Det betyder att vi alltid har plats för fler elbilar. Vi bygger även internt upp specialistkompetens för just elbilar för att de ska bli rätt värderade, både vid inköpet och vid försäljningen.
Begagnade elbilar säljer dåligt i Sverige, en stor andel exporteras, och många kunder är otrygga, hur ska man trygga kunden?
– I vår affärsmodell är självklart exportaffärer mellan våra bolag nödvändig, men det går åt båda hållen. Finns det en bra elbil i exempelvis vårt lager i Finland eller Tyskland, så tar vi gärna över den till Sverige. Våra bilar har självklart MRF-garantin i grunden men 3:e parts testas även av antingen Opus eller Svensk Bilprovning. Utöver detta erbjuder vi ett utökat skydd till ett bra pris för de som vill ha extra trygghet i upp till 2 år extra.
Hur ska jag våga köpa en begagnad elbil när priserna har gått ner så mycket?
– Jag tror att vi börjar se en mer normaliserad prisbild av elbilar än vad som visats tidigare. Kamux försöker alltid visa på ett rättvist marknadsvärde av sina elbilar, men framför allt köper man tryggheten om man köper från en MRF-ansluten handlare.
Är det dyrare eller billigare med begagnad elbil än beg fossibil idag?
– En TCO (Total cost of ownership, ägandekostnad) kommer på sikt oftast vara bättre på en elbil än en fossilbil, men med det sagt är det naturligtvis mycket beroende på vad man jämför emellan och även hur marknaden kan påverkas av räntor, inflation med mera.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter