Porsches egen motortävling Supercup ska köras på syntetiskt bränsle redan i år. Totalt är det 32 olika bilar som kommer behöva 50 000 liter e-bensin.
– Motorsport har alltid varit ledande för innovation – nu gäller det även bränsle, säger Michael Steiner från Research Porsche.
2022 meddelade Porsche att de byggt sin första anläggning för e-bränsle i Chile. Målet med investeringen var att få fram syntetiskt bränsle genom energi från vindkraftverk. Porsche hoppas rädda förbränningsmotorer som ska förbjudas att säljas efter 2035 i Europa.
Syntetiskt bränsle genereras från förnybart väte och koldioxid direkt från luften, som processas genom användning av förnybar energi. Det skapar e-metanol som sedan omvandlas till e-bensin. Den förnybara energin Porsche använder kommer från deras vindkraftverk vid anläggningen.
En del av det e-bränsle biltillverkaren fått fram ska användas till årets säsong av Porsche Mobil 1 Supercup som kommer köras i åtta olika event runt om i Europa. Det första loppet hålls vid Emilia-Rogana i Italien den 19 maj och det sista vid Monza den 1 september. Totalt beräknas det behövas 50 000 liter e-bensin.
– Syntetiskt bränsle som produceras på detta sätt kan hjälpa oss att nå vårt mål att minska koldioxid utsläppen inom motorsport, säger Barbara Frenkel, från Porsche i en nyhetsrelease.
Av de 32 bilarna som deltar i tävlingarna så är det bara ett fåtal som kommer behöva få sina motorer justerade med det nya e-bränslet. När Porsche nu väljer att köra sina tävlingar med hjälp av e-bränsle måste det ses som ett stort steg för alla motorälskare som gillar att höra ljud från bilarna. Om andra tävlingar som Le Mans eller Formel 1 kommer gå i samma riktning får framtiden utvisa, men då lär behövas ännu mer än 50 000 liter e-bensin. Bara i F1 körs det över 20 tävlingar per år.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.