Premiär: Skodas elbil Enyaq går 51 mil och får dragkrok

Skodas nya elektriska crossover Enyaq blir snarare en hög kombi än en suv.
Produktionsversionen får en räckvidd på upp till 51 mil och den sportiga RS-versionen klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder.
Priset i Sverige börjar preliminärt på 452 000 kr och bilen kan utrustas med dragkrok.

Under ett livesänt event på tisdagskvällen visade Skoda upp nya elbilen Enyaq. Bilen blir riktigt rymlig och passar för en hel familj. Men den är snarare en förhöjd kombi, än en suv. Ett smart drag av Skoda, för snart vimlar det av elektriska suv:ar från varenda biltillverkare. I stort sett kan man säga att det är en elektrisk Skoda Octavia Scout.

Bilen kommer till återförsäljarna i början av nästa år och ute i Europa börjar priset på 33 800 euro. Det svenska priset bör därmed hamna på omkring 400 000 kr innan elbilsbonusen på 60 000 kr.

Nya Enyaq får en rad Skodatypiska drag och och det går inte att ta miste  på vilket bilmärke det handlar om. Bakluckan påminner starkt om Octavia och grillen knyter förstås an till den andra Skodamodellerna. På avstånd går den nästan att ta miste för en BMW-grill, med logotypen på samma plats. Namnet Enyaq kommer från det irländska ordet “enya” och står för “livskälla”.

Tack vare att bilen inte tillåtits att svälla upp på höjden så blir luftmotståndet riktigt långt: cd-värde 0,27. 

Precis som Volkswagen ID.3 som vi på CarUp nyligen testkörde så  byggs Skoda Enyaq på Volkswagens nya elbilsplattform MEB. Det innebär att batteriet sitter i bottenplattan mellan hjulaxlarna och att hjulen sitter långt ute i hörnen. En arkitektur som är ganska optimal för en elbil och ger stora utrymmen. Eftersom Enyaq är lite större än ID.3 så bör innerutrymmena bli riktigt stora. 

Bilen börjar tillverkas redan i oktober och då är det startupplagan Founders Edition som gäller. Det handlar om 1895 bilar för att hylla Skodas 125-årsjubieum och grundande år 1895.

Skoda Enyaq kommer med tre olika batteristorlekar. Den minsta på 50 kW ger en räckvidd på 340 km och måttliga fartresurser med 0-100 km/h på 11,4 sekunder. Nästa steg är ett batteri på 60 kW som tar bilen upp till 100 på 8,7 sekunder. Räckvidden är 390 km. Största batteriet är på 80 kW och ger en räckvidd på 510 km i den bakhjulsdrivna versionen. Den bilen finns även med fyrhjulsdrift och en acceleration på 6,9 sekunder upp till 100. RS-versionen är ytterligare lite kvickare. De fyrhjulsdrivna bilarna klarar 460 km på fullt batteri. Samtliga modeller är fartspärrade vid 160 km/h, RS-modellen tillåts dock pinna upp i 180 km/h.

En glad nyhet för många svenskar är att Skoda Enyaq till skillnad från Volkswagen ID.3 kan fås med dragkrok. Enyaq får dra upp till 1400 kg. 

Interiören påminner en del om Volkswagen ID.3, även om bilen känns lite mer påkostad. Det innebär en 5,3-tums skärm framför föraren och en 13-tums skärm till höger om föraren. Billigare varianter har en 10-tums skärm. Så mycket annat finns inte på instrumentpanelen, förutom ratten då. Skoda har valt att ha nya tyger på panelen vilket ger en ombonad känsla.

Skoda är ju kända för att ha små smarta finesser gömda i sina bilar. Och Enyaq är inget undantag. Vad sägs om inbyggd isskrapa i bakluckans ram eller två sopborstar i ytterdörrarna? Eller mobilfickor i stolsryggarna? Fiffigt var ordet. 

De svenska priserna är än så länge preliminära och börjar från 452 500 kronor för Enyaq 60 iV och från 551 100 kronor för Enyaq 80 iV.

Test Skoda Octavia – här kan du läsa CarUps test av nya 2021 Skoda Octavia Kombi – bilen är byggd på samma plattform som Volkswagen Golf