Världens snabbaste bil – så här slog Bugatti hastighetsrekordet

För ett år sedan kom nyheten om att världens snabbaste bil kört i 490,5 km/h.
Om du inte minns tillfället eller tidigare sett Bugatti Chirons hastighetsrekord så kan du njuta av videon.
– Aldrig tidigare har en serietillverkad bil nått denna höga hastighet, sade Stephan Winkelmann, VD för Bugatti.

Det var alltså för ett år sedan, den 2 september 2019, som nyheten slog ned som en bomb i motorvärlden. En Bugatti Chiron med borttagen hastighetsspärr krossade 300 mph-gränsen och körde i 490,5 km/h, vilket motsvarar 304,77 miles per hour. Rekordet slogs på banan vid Ehra-Lessien i Tyskland av testföraren Andy Wallace bakom ratten och verifierades av av TÛV, vilket är Tysklands kontrollinstitut och bilprovning.
Chiron blev alltså den första produktionsbilen att komma över 300 mph och det jublades förstås rejält i det franska lägret:
– Aldrig tidigare har en serietillverkared bil nått denna höga hastighet, sade Stephan Winkelmann, VD för Bugatti.
– Den största utmaningen var att få helheten rätt, inte bara design, inte bara aerodynamik, inte bara motor, inte bara däck. Att få allt att arbeta tillsammans, sade Frank Heyl, chef för exteriördesign hos Bugatti.

För att slå rekordet hade ett team av ingenjörer från Bugatti, Michelin och ett chassiföretag arbetat med att optimera och finjustera bilen. På bilderna som kablades ut såg det ut som en helt vanlig Chiron, men bilen var bland annat förlängd 25 centimeter och hade laserkontrollerad körhöjd. Motorn – en W16-motor på 1578 hk – och växellådan var däremot standard.  
I videon kan du se när testföraren Andy Wallace kämpar för att komma upp i hastigheten.

Den tidigare rekordet hölls 2017 av Koenigsegg Agera RS med toppfarten på 458 km/h. Och Koenigsegg var inte helt imponerade av Bugatti. Eftersom Bugatti inte kört i två riktningar och dessutom använt en prototyp ansåg Koenigsegg att svenske Niklas Liljas rekord fortfarande skulle gälla.
Och från olika håll ifrågasattes det om Guinness rekordbok och Fia skulle acceptera Bugattis toppfart, då bilen var modifierad, förlängd och även hade specialdäck.

Nej, Guinness rekordbok har inte noterat prestationen som ett officiellt rekord. Men Bugatti har ändå fått enorm uppmärksamhet och även kunnat kapitalisera på sin prestation. Chiron släpps nämligen i en speciell seriemodell med namnet Bugatti Chiron Super Sports 300+
Den ska byggas i endast 30 exemplar och priset blir därefter, runt 35 miljoner kronor per bil. Och varenda exemplar har redan sålts.