100 000-tals svenska bilar kan få körförbud när de tappar säkerheten med automatiska nödsamtal vid en krock. Dessutom mister ägarna viktiga funktioner som start av bilens värmare. Bilbranschen har dock inga planer på att försöka laga bilarna. Istället jobbar de för att få reglerna ändrade.
– Det pågår en konstruktiv dialog mellan Mobility Sweden och berörda myndigheter, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Svenska mobiloperatörer håller på att släcka ner 2G- och 3G-näten. Det kommer att få stora konsekvenser för svenska bilägare. Många kommer att tappa kontakten med sin bil, vilket gör det omöjligt att till exempel starta värmaren på distans. Dessutom slutar den viktiga nödsamtalsfunktionen e-Call att fungera. Det betyder att bilen inte kan larma SOS vid en svår olycka. För bilar nyare än 1 april 2018 kan det dessutom bli körförbud vid besiktningen, larmade M Sverige om igår.
– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Bilbranschen jobbar nu för att undanröja hotet med att bilar ska få körförbud. Under tisdagen gick de ut och försökte tona ner risken för att bilar får körförbud. Trots att bilar från till exempel Audi och Volkswagen så nya som 2020-2021 tappar kontakten med nätet finns ingen plan på att bygga om dem till 4G för att ägarna ska få behålla funktionalitet och viktig säkerhet. Istället är det reglerna som ska ändras så att bilarna kan fortsätta användas utan uppkoppling och säkerhetsfunktioner. Bilbranschen har heller inte tagit fram någon officiell lista på vilka modeller som drabbas.
LISTA: Bilar som drabbas av 3G-kaoset
– Det vi jobbar med är att vi för en dialog med Transportstyrelsen och fordonsbesiktningsbranschen. Det görs både i Sverige och flera andra länder i EU. Förslaget går ut på att undanta kontroll av e-Call-funktionen vid besiktningen. Det är dock inte genomfört ännu. Vi skrev en hemställan till regeringen, där vi hoppades att driften av 2G-skulle förlängas. Men det går inte, det är teleoperatörernas beslut, säger Mattias Bergman, vd för biltillverkarnas samarbetsorgan Mobility Sweden.
Enligt Transportstyrelsen är det inte klart om bilarna kan undantas från de gällande besiktningsreglerna, det är för tidigt att säga. Reglerna är väldigt komplexa och det finns bestämmelser både inom EU och Sverige att ta hänsyn till. Det är inte klarlagt om nödsamtalsfunktionen kan undantas från besiktningskrav.
– Det har vi ingen aning om, det är för tidigt att säga ännu. Det finns en massa frågetecken. Vi har en arbetsgrupp som jobbar med kontrollbesiktningen. Det finns två EU-förordning och beskaffenhetsregleringen om vad ett fordon ska ha och inte ha. Dessutom en förordning om besiktning av e-Call-systemet. Biltillverkarna har heller inte kunnat svara på om varningslampan tänds när systemen tappar kontakten med nätet, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen till Carup.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter