Konkurshotade Fisker rear bort sina elbilar med upp till 220 000 kronor i rabatt. Men i det finstilta på sajten friskriver sig från allt ansvar för bilarna.
– Köparna måste räkna med permanent förlust av möjligheten att göra anspråk på materialfel och garantianspråk, skriver Fisker.
Elbilstillverkaren Fisker hotas av konkurs efter att ha fått slut på pengar i kassan. Dessutom har Fisker blivit utkastade av New York-börsen sedan aktiekursen blivit för låg. Det har gjort att företaget måste betala tillbaka ytterligare skulder, pengar som Fisker inte har.
Istället har en stor utförsäljning av över 5000 osålda elbilar som Fisker har i lager inletts. I Sverige säljs ett 40-tal bilar ut med rabatter på över 200 000 kronor, i vissa fall så mycket som 220 000 kronor. Elbilen Fisker Ocean som har kostat över 700 000 kronor går nu att köpa för under 500 000 kronor. Men den som har räknat med att göra ett fynd bör tänka till en extra gång.
Fisker har i en finstilt text på sin sajt valt att friskriva sig från allt ansvar. Köparna löper stor risk att inte få bilens sexåriga garanti. Vad värre är att Fisker varnar för begränsad support och service i Europa för bilarna. Även om rabatten kan tyckas hög kan bilen bli totalt värdelös om service och reservdelar inte erbjuds. Dessutom har Fiskers bilar haft många buggar och funktioner i datasystemet som inte fungerat. Detta kanske aldrig blir löst.
– På grund av den nuvarande ekonomiska situationen för tillverkaren Fisker Group Inc. och Fisker-försäljningsbolagen i Europa finns det risk för begränsad support och begränsade tjänster för fordonen. Köparna måste räkna med en permanent förlust av möjligheten att göra anspråk på materialfel och garantianspråk. Genom att ingå ett avtal om köp av fordon efter den 5 april 2024 förklarar köparen av en Fisker Ocean att han har informerats om detta och ändå vill köpa en Fisker Ocean med hänsyn till den risk som beskrivs.
M Sveriges tekniske expert Carl-Erik Stjernvall tycker det är bra att Fisker upplyser köparna om risken, även om köpet i slutändan kan bli dyrbart trots en lockande rabatt.
– Man kan säga så här att i läget man befinner sig så känns informationen relevant. Det man kan ifrågasätta är om rabatten är tillräcklig, om den verkligen motsvarar risken vid köpet, säger han till Carup.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter