Den svensktillverkade postbilen Tjorven är kultförklarad. Det här exemplaret började sitt liv som värdetransport. Nu har bilen byggts om till lowrider med luftfjädring och gör succé på Elmiamässan.
I slutet av 60-talet hade Sverige faktist ett tredje bilmärke vid sidan av Volvo och Saab. Tjorven eller KVD 440/441 som den egentligen hette var en svensk bil som tillverkades av Kalmar Verkstad mellan 1968 och 1971. Bilen var specialbyggd för posten och hade bara plats för en passagerare.
Den hade praktiskt skjutdörrar för att enkelt kunna dela ut posten. Den byggdes i glasfiber och fick sitt namn efter Tjorven i Saltkråkan. Drivlinan kom från DAF.
@ridesofsweden Ballaste på Elmia so far 😍😎 Eller vad säger ni? #fördig #foryou #fyp #fypage #4u #elmia #jönköping #påsk #posten #postbil #tjorven #luftfjädring #bagged #camber #fet #ballast #ball #bilmässa #bilfolk #räddasvenskbilkultur #bilkultur #svenskbilkultur #bilbyggare ♬ originalljud – ridesofsweden
Det blev tyvärr ingen succé, brevbärarna gillade inte alls bilen och sa att de hellre ville cykla. Men bilen lever kvar ännu. Och Sveriges kanske fräckaste Tjorven visas nu upp på bilmässan Custom Motor Show på Elmia i Jönköping.
Anton Cederholm har byggt om en Tjorven med luftfjädring och sänkt den till en lowrider. För att få ihop bilen har han använt delar från både Audi och Volkswagen. Bilen har en härlig patina och ser ut som den återvänt till modernt liv efter att ha stått bortglömd sedan 1970-talet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter