Sladda med nya Volvon – bara med förbjudet knep

BJÖRNTRÄSKET. Volvos snabbaste bil någonsin med bakhjulsdrift borde vara perfekt att sladda med. Jag testade nya EX30 på sjöisen i Norrbotten. Men bilen bjuder inte på några bredställ – om du inte tar till ett förbjudet knep är den säkerheten själv på is. 
– Ska du sladda så är det fortfarande 940 turbo som gäller, om du inte manipulerar bilen på ett förbjudet och olagligt sätt, berättar en Volvo-mekaniker på isen. 

Under nästan 60 år var det enbart bakhjulsdrift som gällde på Volvos personbilar, om vi bortser från några militära versioner. Den sista bakhjulsdrivna Volvon var 940 som slutade tillverkas 1998. Generationer av svenskar har gjort sladdande med Volvos bilar till ett folknöje. Inte minst på sjöisar runt om i vårt avlånga land. 

Därför var mina förväntningar på topp när jag fick komma till sjön Björnträsket nordväst om Luleå i Norrbotten för att testa Volvo EX30 på sjöisen. Med 272 hästkrafter är den Volvos motorstarkaste standardbil någonsin med bakhjulsdrift. Volvo 960 hade på sin tid 204 hästkrafter med den största raka sexan. Men det finns förstås många klassiska Volvobilar ute i stugorna med långt mycket fler hästkrafter. 

Bättre sladdbil än sladdbilen EX30 är ändå svårt att tänka sig. Den har ett väldigt fint chassi som Volvo utvecklat på sin egen hemliga isbana i Jokkmokk. Kenneth Ekström, chef för fordonsdynamik, och hans team har lagt ner enorm möda på att finjustera fjädrar, stötdämpare och bussningar för att få till den perfekta känslan. 

Jag beger mig ut på isbanan med antisladdsystemet ESC inkopplat, men då är bilen tryggheten själv och begränsar effektivt alla sladdar. Den slingrande isbanan klaras med full kontroll och ESC stryper effektivt gasen när rattutslaget är för stort. Jag gör ett nytt försök med med ESC urkopplat. Då blir bilen lite lättare i baken, men några kontrollerade sladdar eller driftar är omöjligt. Systemet går nämligen inte ur helt. Enda sättet att få sladd är att dra upp farten högt och vrida lite för mycket på ratten, men då tappar bilen kontrollen helt och snurrar runt samtidigt som effekten stryps och gör det omöjligt att gasa sig ur sladden. 

Jag byter till den fyrhjulsdrivna modellen med otroliga 428 hästkrafter. Trots fina dubbdäck får jag förstås inte ner all effekt i isen, men bilen går ännu mer kontrollerat genom slalombanorna. Några små kontrollerade sladdar blir det, men inte de bredställ man drömmer om i en motorstark Volvo. 

Till slut avslöjar en av Volvos mekaniker för mig att det trots allt är möjligt att sladda med feta bredställ i en elektrisk Volvo anno 2024. Med ett förbjudet knep som kan kosta körkortet. 
– Det går att rycka ur en säkring om du vet exakt hur du ska göra. Då slutar antispinnsystemet och en del andra saker att fungera. Men det är förbjudet och kan göra att du inte får ut på försäkringen och åker dit för vårdslöshet i trafik om något händer, berättar han.

Chassigeniet Kenneth Ekström, chef för fordonsdynamik för EX30-modellen är en av få som fått köra bilen utan antispinnsystem. 
– Den är riktigt rolig, vi bygger våra bilar för att vara stabila och balanserade även om systemen skulle sluta fungera, säger han till Carup. 

Volvo Cars ingenjör Kenneth Ekström är ansvarig för dynamisk fordonsutveckling.

Fotnot: Volvo Cars har bekostat resa och uppehälle under det internationella presseventet vid istestet.

LÄS MER: