Svenska hyperbilen Koenigsegg Jesko kostar 28 miljoner i grundutförande. Men alla läckra tillval gör att prislappen för en Koenigsegg sticker iväg rejält.
– Oj, det kostar mellan tre miljoner och fyra miljoner extra för att få bilen i kolfiber. För den summan kan man köpa en bra lyxbil, säger Manny Khoshbin, som är en av de 125 köparna.
Här får du koll på Koenigseggs prislista.
Koenigsegg Jesko – med modellnamn efter Christian von Koenigseggs pappa – ska börja byggas i Ängelholm i höst. Det är hyperbilen med en nyutvecklad femliters V8 med dubbelturbo som med E85 i tanken ger makalösa 1 625 hästkrafter (449 hästkrafter mer än Agera RS).
Och toppfarten…håll i dig nu…är 480 km/h. Nu återstår det att se om Koenigsegg Jesko kan slå Agera RS världsrekord från 2017.
Men kommer verkligen de blivande ägarna att köra vansinnigt snabbt med Jesko? Nja, inte den amerikanske entreprenören Manny Khoshbin i alla fall. Han ser mer Jesko som en bra investering och ett vackert samlarobjekt i sitt garage.
Häromveckan gav han oss en unik inblick i vad det kostar att specialanpassa sin Koenigsegg Jesko. Den nya konfiguratorn – där bara de 125 köparna får leka – ger i princip oändliga möjligheter att välja lack, fälgar och inredning.
Manny förklarar att han ägnat timmar vid datorn – och hajat till när han sett priserna för kolfiber-tillval:
– Här kostar det mellan tre miljoner och fyra miljoner extra för att få bilen i kolfiber. För den summan kan man köpa en bra lyxbil, säger han.
I grundpriset kan man välja fem olika färger, men om man vill ha metallic så kostar det 100 000 kr extra. En Jesko i “pärl-finish” har prislappen 200 000 kr och två olika “godisfärger” är ännu dyrare, 500 000 kr extra.
Men då har vi inte kommit till kaross i kolfiber. Det är nämligen nu som prislappen sticker iväg rejält: Det billigaste tillvalet i kolfiber – “clear finish” – kostar nästan tre miljoner. Det näst dyraste alternativet kostar 3,2 miljoner extra och så drygt fyra miljoner för toppvalet: “Koenigdsegg Naked Carbon”.
Vill man bara ha s k stripes i kolfiber som matchar fenan så kostar det nästan 400 000 kr extra.
Fälgar i kolfiber? Jajamensan, det finns och kostar en rejäl slant. Nästan en miljon kronor extra, närmare bestämt. Kolfiber i kupén får priset att sticka iväg ytterligare 100 000 kronor.
Och Manny Khoshbin ägnar mycket tid vid konfiguratorn för att få rätt material till inredningen.
“Om man ska ha exteriör i guld måste man ha guldinteriör” resonerar han framför datorn.
Men det kostar förstås också en rejäl slant. “Franska korsstygn” i sätena kostar 10 000 kr och det dyraste materialet landar på 140 000 kr.
Snabbfakta Koenigsegg Jesko
Bilen är namngiven efter Jesko von Koenigsegg, fader till grundaren och koncernchefen, Christian von Koenigsegg. Jesko von Koenigsegg var en viktig person hos Koenigsegg Automotive under uppstarten. Hans affärshjälp hjälpte företaget genom de första svåra åren, därför hyllas han med en ny hypermodell.
Bilen har en 5,0-liters twin-turbo V8 som ger 1280 hk på bensin och 1600 hk på E85 biobränsle. En ny nioväxlad låda ska se till att alla hästarna kommer till hjulen. Och väl där hålls de på plats av en ny stor spoiler som ger 1000 kg downforce.
Grunddragen känns igen från Agera, men kolfiberchassit är omgjort och ger bland annat bättre benutrymme, högre takhöjd, förutom den fräckare designen.
Även växellådan är svensk hightech. Koenigsegg Light Speed Transmission (LST) med nio växlar sägs vara ett stort steg framåt.
LST består av nio växlar framåt och multidisc-kopplingar och är ultralätt. Växlingarna ska gå rekordsnabbt. Styrsystemet ska också vara något alldeles extra och se till att accelerationen går rekordfort.
Maths Nilsson är grundare av Carup.