De flesta elbilsägare stannar långt innan batteriet är nere på noll procent. Men många elbilar kan köras en bra bit på ”reservtanken”. Här är elbilarna som kommer längst och kortast på noll procent batteri.
De flesta elbilsägare börjar få räckviddsångest när batterimätaren kryper ner mot tio procent, eller när det bara är några mil kvar. Nästan ingen vågar köra till noll procent. Men ofta går det att köra en bit till även om bilen visar att batteriet är helt tomt. Men det är långt ifrån säkert, vissa elbilar stannade efter bara någon kilometer. Norska NAF och Motor.no har vintertestet 23 elbilar och även kartlagt vilka bilar som kom längst och kortast när bilen visar noll procents laddning.
Den som har en Polestar 2 Long Range Single Motor kan lugnt köra vidare även sedan räckviddsmätaren gått ner på noll. Bilen kommer otroliga 87 km trots att bilen säger att batteriet är tomt. Även systermodellen Volvo C40 går att göra långt med ”tomt” batteri, den, den fortsätter i 54 km.
Den som däremot kör en Kia EV9 eller Opel Astra Sports Touring bör ha andan i halsen när räckviddsmätaren drar mot noll. Opeln stannar efter bara en kilometern. Kian får stopp efter tre kilometer. Att bilens räckviddsmätare stämmer dåligt med verkligheten är snarast en nackdel. Att bilen sparar en reserv på 87 km gör att du måste laddare oftare än vad du borde ha behövt.
Längst räckvidd efter 0 % batteri
- Polestar 2 Long Range Single Motor – 87 kilometer
- Volvo C40 – 54 kilometer
- Mercedes-Benz EQE SUV – 49 kilometer
Kortast räckvidd efter 0% batteri
- Opel Astra Sports Touring – 1 kilometer
- Hyundai Kona – 1,9 kilometer
- HiPhi Z och Peugeot e-308 – 2 kilometer
- Kia EV9 – 3 kilometer
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter