Regeringen räknar nu med en chockhöjd reduktionsplikt för att lyckas nå nettonollutsläpp år 2045 enligt uppgifter till DN. Höjningen kommer att ge flera kronor högre bränslepriser.
– Det bygger på beräkningsmodellen för reduktionsplikt – ja. Men det är inte ett antagande om höjd reduktionsplikt, svarar Klimatminister Romina Pourmokhtari(L) till DN.
Det är DN som fått fram uppgifter angående bakomliggande statistik som bygger ett scenario på en chockhöjd reduktionsplikt. En höjd reduktionsplikt skulle innebära en ökad inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel.
Tidigare har en sänkt reduktionsplikt varit central för Tidöpartierna. Den nya uppgifterna visar att reduktionsplikten skulle höjas för diesel med 21 procent och 7 procent för bensin. De nya nivåerna kan bli 26,9 procent för diesel och 14,4 procent för bensin för att nå klimatmålen.
LÄS MER: Därför kan elbilar rädda den billiga dieseln
Regeringens nya plan skulle att ge cirka 3,50 kronor dyrare literpris på dieseln med dagens prisnivåer, och drygt 1 krona dyrare bensin. Under året kommer en utredning göras för att ge svar på vilka ekonomiska styrmedel som passar bäst för användning för att nå klimatmålet, uppger NU.se.
– Reduktionsplikten har redan funnits, så det finns ju sätt att räkna på utsläppsutrymmet utifrån den modellen. Men man kan uppnå den utsläppsminskningen genom flera olika styrmedel, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till DN och nämner utöver reduktionsplikten även koldioxidskatter, subventioner och utsläppshandel.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter