Teslas miss: Cybertruck äter upp däcksidor

Tesla Cybertruck har drabbats av ett oväntat problem. Nu visar det sig att bilens navkapslar är felkonstruerade och tuggar i sig däckens sidoväggar. Efter larmet skickas nu Tesla Cybertruck till köparna utan de utstickande navkapslarna. 

Tesla Cybertruck har varit de senaste månadernas mest omskrivna bilmodell och de som testkört bilen har varit imponerande. Men nu visar det sig att bilens speciella fälgar och specialgjorda däck ställer till med problem. Navkapslarna, eller aeroskydden som de också kallas, har utstickande delar för designens skull. Dessvärre gör konstruktionen att navkapseln tuggar i sig däcksidorna, trots att däcken har urtag för navkapslarna och trots att den utstickande delen är gjord i gummi.

En ny film som lagts upp på Youtube visar hur en Tesla Cybertruck som bara gått några hundra mil har skador på däcken från navkapslarna. Det som händer är att marktrycket pressar ut däckets sidovägg mot navkapselns utstickande del och små skador uppstår för varje varv hjulet rullar. Om Cybertruck körs i gropig terräng eller lutar i en kurva förvärras skadorna. Varje fälg har sju utstickande delar och i motorvägsfart träffar varje del däcket 600 gånger på en minut. 

– Varje gång detta däck roterar när du kör kommer dessa fingrar i kontakt med däcket, de kommer i ganska hård kontakt på botten och varje gång de roterar gräver de sig in i sidoväggen så tyvärr har det fått sidoväggen att slitas ner där dessa gummikåpor är, säger Brian från T-Sportline som visar problemet i en youtubefilm. 

Tesla har nu stoppat leveranserna av aeroskydden, och bilarna levereras med bara aluminiumfälgarna. Om navkapslarna kommer tillbaka i  en ny konstruktion är ännu så länge oklart. Att Tesla inte upptäckt problemet under sina tester av Cybertruck kan tyckas vara märkligt, då de haft fyra år på sig sedan bilen premiärvisades.
– Vi är övertygade om att den här delen av aeroskyddet kommer att ändras. Vi kan inte ha ett skydd som slipar bort sidoväggen på däcken, säger Brian. 
LÄS MER: