Bredderna på nya bilar har svällt över alla gränser. Vartannat år blir bilarna en centimeter bredare visar ny forskning. Över hälften av nya bilar är för breda för p-platserna.
– Bilar har blivit bredare i årtionden och den trenden kommer att fortsätta tills vi sätter en striktare gräns, säger James Nix, ansvarig för fordonspolitik på T&E.
Nya bilar i Europa blir i genomsnitt en halv centimeter bredare varje år, visar ny forskning från Transport & Environment (T&E). Bilar får vara lika breda som lastbilar i EU, 255 cm. Idag är genomsnittliga bredden på nya bilar 180,3 cm, upp från 177,8 cm 2018. Snart räcker p-platser inte till om inget tak sätts.
– För närvarande tillåter lagen att nya bilar är lika breda som lastbilar. Resultatet har blivit stora stadsjeepar och lastbilar i amerikansk stil som har parkerat på våra gångvägar och utsätts för fara för fotgängare, cyklister och alla andra på vägen, säger James Nix.
Allra mest växer stora SUVar. Land Rover Defender svällde med 20,6 cm och BMW X5 med 6 cm på bara sex år. Nya Volvo EX90 är 4,1 cm bredare än XC90. Trenden mot bredare fordon minskar också tillgängliga vägutrymmet för andra fordon och cyklister. Flera europeiska städer är nu på väg att införa dyrare p-avgifter för stora bilar.
Några av de bredaste bilarna på marknaden
BMW X5 (200,4 cm), BMW X6 (200,4 cm), BMW X7 (200 cm), Mercedes Benz GLS (195,6 cm), Audi Q8 (199,5 cm), Porsche Cayenne (198,3 cm), Land Rover Defender (199,6 cm) ), Land Rover Range Rover Sport (199 cm), VW Touareg (198,4 cm), Mercedes Benz EQS (195,9 cm), Volvo EX90 (196,4 cm), Kia EV9 (198 cm) och BMW XM ( 200,5 cm). Dodge RAM, 208,5 cm.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter