Senaste dygnen har bister vinterkyla slagit till mot stora delar av Sverige. Då kan vara väldigt svårt att få igång bilen. Nu delar den folkkäre Bosse Bildoktorn med sig av sina bästa knep för att klara svinkylan.
Bo Andersson är mest känd under smeknamnet Bosse Bildoktorn och bil- och mekarexperten är mer aktuell än på länge sedan han drog igång en podd med sina gamla parhäst Hasse P. Dessutom bygger han en sportbil hemma i garaget.
Nu under svinkylan delar Bosse Bildoktorn med sig av sina bästa knep för att klara av köldknäppen som håller stora delar av Sverige i ett järngrepp.
– Punkt ett är att man inte kommer in i bilen överhuvudtaget, se till att gummilister är behandlade med spray eller klet, ju mer silikon desto bätttre, säger Bildoktorn till Sveriges Radio.
Många snålar också på den koncentrerade spolarvätskan, något som Bosse Bildoktorn avråder å det bestämdaste i kylan. Men det allra största problemet när kvicksilvret kryper ner på tvåsiffriga tal är bilbatteriet. Då har Bildoktorn ett knep många glömt bort.
– Ett gammalt trick är att ta in batteriet i huset och värma upp det, annars åk förbi en verkstad och be dem kolla upp batteriet, säger han.
Under den senaste månaden har debatten varit het i kylan: Vad är egentligen bäst, elbil eller förbränningsbil. Bildoktorn kör själv en Volvo V70, men sticker inte under stol med att elbilar är lättare att starta i kylan.
– En elmotor har så hög verkningsgrad, typ 90 procent, så strömmen går bara rakt in i motorn, en bensin eller dieselmotor har en massa vätskor som ska pumpas runt, säger han till Sveriges Radio.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter