Tyska bilistorganisationen ADAC med 18,5 miljoner medlemmar har rankat 94 nya bilmodeller på marknaden. Bilarna testas på över 300 punkter – sedan vägs flera andra faktorer in. En av Volvos elektriska modeller hamnar i topp med bäst betyg.
ADAC är med sina 18,5 miljoner en maktfaktor på den tyska bilmarknaden. Under 2023 har organisationen testat inte mindre än 94 bilmodeller och nu har de rankat dem alla från bäst till sämst. I testresultatet har de vägt in testresultat, pris-prestandajämförelser, miljötest och Euro NCAP:s krocktester. ADAC:s egna testa omfattar mer än 300 olika punkter.
Ju lägre betyget är desto bättre är bilen. Endast 19 av de 94 testade modellerna hade ett betyg bättre än två (ett är det bästa som går att få). Bland de 19 bästa bilarna finns bara en enda bil med förbränningsmotor, BMW 740d lyckas slå sig in bland alla elbilar.
I toppen av testet finns fem bilar som alla får det sammanvägda betyget 1,7. Det är BMW i7 xDrive60, Hyundai Ioniq 6, Mercedes-Benz EQS 580, Skoda Enyaq iV RS och Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range som anses vara de fem bästa nya bilarna som får att köpa. Polestar 2 hammnade strax bakom toppkvintetten med en tiondel lägre betyg.
– Även om den behagligt mångsidiga mixen av utmärkta fordon överst på listan inte tilltalar samma målgrupper, är det som förenar dem att de alla är väldigt balanserade fordon med många styrkor och väldigt få svagheter, uppger ADAC där du kan fördjupa dig i resultaten för varje enskild modell.
ADAC har också rankat de mest konstnadseffektiva bilarna att äga. Här har de vägt samman inköpspris, drift- och verkstadskostnader, skatter och försäkringar samt värdeminskningen som är den största posten. Den billigaste bilen att äga är Skoda Fabia följt av Citroen e-C4 X 136, Cupra Born e-Boost, Dacia Sandero, Fiat 500e och Mazda 2 Hybrid.
– De tre elbilarna visar att el inte automatiskt behöver betyda dyrt. De kompenserar ofta för sina höga inköpspriser genom låga underhållskostnader, skriver ADAC.
Den allra bästa bilen för miljön i ADAC Ecotest är Hyundai Ioniq 6 tack vare förbrukningen på låga 15,5 kWh per 100 kilometer. Sämst för miljön är Ford Ranger Raptor och VW Amarok, både stora och tunga dieselpickuper, som ökar förbrukningen och därmed CO2-utsläppen på grund av sin höga vikt.
I botten av listan över de bilar som fick lägst sammantagna poäng av ADAC finns Subaru BRZ, Dacia Spring, Mitsubishi Space Star, Renault Twingo Electric och jumbon Fiat Panda.
Så bra var 94 olika bilar i ADAC:s tester 2023
Märke | Modell | Motortyp | Totalt betyg (1 är bäst) |
BMW | i7 xDrive60 | Elbil | 1,7 |
Hyundai | IONIQ 6 (77,4 kWh) | Elbil | 1,7 |
Mercedes-Benz | EQS 580 | Elbil | 1,7 |
Skoda | Enyaq iV RS | Elbil | 1,7 |
Volvo | XC40 Recharge Pure Electric Single Motor Extended Range | Elbil | 1,7 |
BMW | iX1 xDrive30 | Elbil | 1,8 |
BMW | 740d | Diesel | 1,8 |
Hyundai | IONIQ 5 (77,4 kWh) | Elbil | 1,8 |
Hyundai | IONIQ 6 (77,4 kWh) | Elbil | 1,8 |
Hyundai | IONIQ 5 (77,4 kWh) | Elbil | 1,8 |
NIO | ET5 (100 kWh) | Elbil | 1,8 |
Polestar | 2 Long Range Single Motor (82 kWh) | Elbil | 1,8 |
Audi | Q8 e-tron Sportback 55 | Elbil | 1,9 |
Genesis | GV70 Electrified | Elbil | 1,9 |
NIO | ET5 Touring (100 kWh) | Elbil | 1,9 |
NIO | ET7 (100 kWh) | Elbil | 1,9 |
smart | #1 | Elbil | 1,9 |
Toyota | bZ4X | Elbil | 1,9 |
VW | ID.3 Pro S | Elbil | 1,9 |
Citroen | e-C4 X 136 | Elbil | 2,0 |
Hyundai | Kona Elbil (65,4 kWh) | Elbil | 2,0 |
Mercedes-Benz | GLC 220 d | Diesel | 2,0 |
NIO | EL7 (100 kWh) | Elbil | 2,0 |
Nissan | Ariya (63 kWh) | Elbil | 2,0 |
Opel | Astra Electric | Elbil | 2,0 |
Tesla | Model Y Maximum Range | Elbil | 2,0 |
BMW | X1 sDrive18i | Bensin | 2,1 |
BMW | 320i Touring | Bensin | 2,1 |
BYD | Atto 3 | Elbil | 2,1 |
CUPRA | Born e-Boost (58 kWh) | Elbil | 2,1 |
Land Rover | Range Rover D350 | Diesel | 2,1 |
Mercedes-Benz | B 250 | Bensin | 2,1 |
Renault | Austral E-Tech Full Hybrid 200 | Hybrid | 2,1 |
SEAT | Tarraco 2.0 TDI | Diesel | 2,1 |
Subaru | Solterra | Elbil | 2,1 |
Suzuki | Swace 1.8 Hybrid | Hybrid | 2,1 |
Toyota | Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid | Hybrid | 2,1 |
Volvo | V90 Cross Country B5 Diesel | Diesel | 2,1 |
VW | Arteon Shooting Brake 2.0 TSI OPF | Bensin | 2,1 |
VW Nutzfahrzeuge | ID. Buzz Pro | Elbil | 2,1 |
BMW | 220d Coupé | Diesel | 2,2 |
CUPRA | Leon VZ 2.0 TSI | Bensin | 2,2 |
Ford | Focus 1.0 EcoBoost | Bensin | 2,2 |
Hyundai | Tucson 1.6 T-GDI 48V-Mildhybrid | Bensin | 2,2 |
Kia | Niro 1.6 GDI Hybrid | Hybrid | 2,2 |
Kia | Niro 1.6 GDI PlugIn-Hybrid | Hybrid | 2,2 |
Mazda | CX-60 e-Skyactiv D 200 | Diesel | 2,2 |
Mercedes-Benz | C 300 e T-Modell | Hybrid | 2,2 |
Nissan | Qashqai 1.5 VC-T e-POWER | Hybrid | 2,2 |
Nissan | X-Trail 1.5 VC-T e-Power | Hybrid | 2,2 |
ORA | Funky Cat (63 kWh) | Elbil | 2,2 |
Renault | Espace E-TECH Full Hybrid 200 | Hybrid | 2,2 |
Toyota | Corolla Cross 2.0 Hybrid | Hybrid | 2,2 |
Volvo | XC40 B3 | Bensin | 2,2 |
CUPRA | Formentor VZ 1.4 e-HYBRID | Hybrid | 2,3 |
Jeep | Avenger Elbil | Elbil | 2,3 |
Kia | ProCeed 1.6 T-GDI | Bensin | 2,3 |
Mazda | 2 Hybrid | Hybrid | 2,3 |
Renault | Kangoo E-TECH Electric EV45 | Elbil | 2,3 |
Renault | Austral Mild Hybrid 160 | Bensin | 2,3 |
Skoda | Fabia 1.0 TSI | Bensin | 2,3 |
VW | T-Roc 1.5 TSI OPF | Bensin | 2,3 |
VW Nutzfahrzeuge | T7 Multivan 2.0 TDI SCR | Diesel | 2,3 |
Aiways | U6 | Elbil | 2,4 |
Fiat | 500e (42 kWh) | Elbil | 2,4 |
Ford | Tourneo Connect 1.5 EcoBoost | Bensin | 2,4 |
Kia | Ceed Sportswagon 1.5 T-GDI | Bensin | 2,4 |
Kia | Sportage 1.6 CRDI EcoDynamics+ | Diesel | 2,4 |
Mazda | CX-5 e-SKYACTIV-G 194 | Bensin | 2,4 |
MG | ZS EV Maximum Range | Elbil | 2,4 |
MG | Marvel R Electric | Elbil | 2,4 |
Mitsubishi | ASX 1.3 DI-T | Bensin | 2,4 |
VW | Taigo 1.5 TSI OPF | Bensin | 2,4 |
Fiat | 500e (23,8 kWh) | Elbil | 2,5 |
Ford | Galaxy 2.5 Hybrid | Hybrid | 2,5 |
Ford | Explorer 3.0 EcoBoost Plug-in-Hybrid | Hybrid | 2,5 |
Hyundai | Kona 1.6 T-GDI | Bensin | 2,5 |
Hyundai | Staria 2.2 CRDi | Diesel | 2,5 |
Kia | XCeed 1.6 T-GDI | Bensin | 2,5 |
Alfa Romeo | Tonale 1.5 VGT 48V-Hybrid | Bensin | 2,6 |
Mazda | 2 e-SKYACTIV-G 115 M Hybrid | Bensin | 2,7 |
Mazda | MX-5 SKYACTIV-G 184 | Bensin | 2,7 |
SsangYong | Korando 1.5 GDI-T | Bensin | 2,7 |
VW Nutzfahrzeuge | Amarok Doppelkabine 3.0 V6 TDI SCR | Diesel | 2,7 |
Dacia | Jogger Hybrid 140 | Hybrid | 2,8 |
Ford | Ranger Raptor 3.0 EcoBoost | Bensin | 2,8 |
Kia | Picanto 1.2 | Bensin | 2,9 |
Dacia | Sandero TCe 90 | Bensin | 3,0 |
Citroen | C3 PureTech 83 Stop&Start | Bensin | 3,2 |
Subaru | BRZ 2.4 | Bensin | 3,3 |
Dacia | Spring Electric 65 | Elbil | 4,1 |
Mitsubishi | Space Star 1.2 | Bensin | 4,1 |
Renault | Twingo E-TECH Electric | Elbil | 4,1 |
Fiat | Panda 1.0 GSE Hybrid | Bensin | 4,4 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter