Kommer redan i år – så blir nya Volvo ES90

Redan i år kommer Volvo att visa sin nya elektriska sedanmodell Volvo ES90. Bilen konkurrerar med Mercedes EQE och BMW i5 och får närmare 70 mils räckvidd. Prislappen blir strax under en miljon kronor. 

Nyligen läckte det ut uppgifter om Volvos kommande elektriska sedanmodell V551 från Kina. Bilder hade publicerats på Volvos intranät, vilket gör det till ett medvetet läckage. Det handlar om Volvos nya stora elektriska sedan Volvo ES90. Av allt att döma ska bilen tillverkas i Kina där det redan rullat ut förseriebilar från tillverkningslinan. Nu bekräftar tidningen Autocar att elbilen kommer premiärvisas redan de närmaste månaderna i år.  

Relativt mycket är redan känt om bilen. Det blir en stor sedan med enorma utrymmen i baksätet. Den blir hela fem meter lång, vilket gör den fyra centimeter längre än dagens Volvo S90. Eftersom ingen förbränningsmotor stjäl plats får bilen betydligt större innerutrymmen. Troligen delar ES90 batteri med EX90, vilket innebär ett batteri på 111 kWh, som i en strömlinjeformad sedan kan ge närmare 70 mils räckvidd. 

Den första hemliga förseriebilen har redan rullat av bandet i Kina.

Enligt Autocar ska bilen byggas på samma plattform som Volvo EX90, den så kallade SPA2-arkitekturen. Det är dock inte bekräftat, och det är lika sannolikt att bilen kan byggas på SEA-arkitekturen som används av nya Zeekr 007. Nya 007-modellen från Zeekr har upp till 637 hästkrafter och en räckvidd på 76 mil enligt CLTC-normen. 

Mått och vikt

Måtten i de läckta dokumenten avslöjar att det är en sedanmodell som är 499 centimeter lång och 155 centimeter hög. Bilen blir 194,5 centimeter bred och får ett axelavstånd på hela 310 centimeter. Vikten blir troligen lägre än hos Volvo EX90, troligen under 2500 kg. 

Batterier, räckvidd och motorer

Enligt uppgifter som läckt ut ska bilen få samma batteri som i Volvo EX90, vilket skulle innebära 111 kWh. I en mer strömlinjeformad sedan kan räckvidden bli omkring 70 mil. Volvo ES90 kommer troligen med fyrhjulsdrift och dubbla elmotorer till en början, bakhjulsdrivna versioner kan komma senare. 

Namnet ES90

Volvo har försökt att namnskydda modellnamnet ES90, men Lexus som haft ES-modeller ändå sedan 1980-talet har invänt mot Volvos varumärkesansökan. Det är således osäkert om modellen får heta ES90. Kanske tar Volvo något av de gamla modellnamnen 760 eller 960 till heders, det hade varit häftigt!

Design

Modellen får en slank design, som både anknyter till dagens S90 och nya elektriska modellen EX30 där mycket av Volvos nya formspråk blir tydligt. Fronten blir låg med de karaktäristiska Tors Hammar-lamporna infällda på samma sätt som EX30 och EX90. Om Volvo fortsätter med utanpåliggande traditionella dörrhandtag även på en strömlinjeformad sedan är osäkert. Bilden ovan visar en rendering som Vince Burlapp delat på Instagram.

Interiör och utrymmen

Interiören blir betydligt mer exklusiv än hos EX30, där Volvo sparat in på många detaljer. Den kommer påminna mer om EX90 och ha ett instrumentalister framför föraren, men någon större mängd av fysiska knappar blir det knappast. 

Infotainment

Om bilen får core computing som EX90 eller en mer traditionell lösning som EX30 är oklart. Volvo har haft stora utmaningar med utvecklingen av EX90:s mjukvara, medan EX30 tekniken tycks ha varit enklare att ta fram. Sannolikt får bilen ett Google-system med ett gränssnitt som liknar det i EX90. En interiörkamera och radar håller koll på föraren och de åkande. 

Plattform

De flesta tror att ES90 kommer att bygga på samma arkitektur som EX90, men det är långt ifrån säkert. Geelykoncernen har släppt ett antal sedaner på SEA-arkitekturen som används av Volvo EX30, Polestar 4 och flera Zeekr-modeller. 

Prestanda

Toppfarten kommer med all säkerhet att vara begränsad till 180 km/h, precis som hos alla Volvo-modeller. Om Volvo valt SEA-plattformen kan ES90 få en acceleration på under fyra sekunder mellan 0-100 km/h, delar den teknik med EX90 blir det någon sekund långsammare.

Priser

Den fyrhjulsdrivna versionen kommer troligen att kosta under en miljon kronor, vilket gör den aningen billigare än motsvarande modeller av BMW i5 och Mercedes EQE. Senare kommer en bakhjulsdriven version som bör kosta under 800 000 kronor om den ska kunna konkurrera med i5 och EQE.

Beställning och leverans

Volvos nya modeller blir beställningsbara så fort de har premiärvisats. Leveranstiden är dock osäker. Köpare har fått vänta över två år på nya EX90. När det gäller EX30 är leveranstiden för första köparna cirka nio månader.