Hur styr man en bil som toppar 500 km/h? Nu visar Bugatti upp förarmiljön i nya Bolide. Bugatti har valt övertydliga knappar istället för pekskärmar.
Bugatti Bolide är märkets mest extrema bil hittills. W16-motorn på 1600 hästkrafter har aldrig suttit i en så lätt bil, Bolide väger bara 1450 kg och är tänkt för bankörning. Bugatti har talat om att toppfarten ligger på 500 km/h och att bilen gör 0-400 km/h på 12,08 sekunder. Det har gått över tre år sedan den visades första gången.
Nu håller i alla fall bilen på att bli verklighet då Bugatti visar upp den färdiga interiören hos hyperbilen. Det blir något hela annat än interiören hos Bugattis ”vanliga” vägbilar. Till att börja med är själva skalet mycket starkare än hos Bugatti Chiron för att matcha bilens otroliga prestanda. Sittställningen är annorlunda än hos en vanlig bil, genom att den lutar mer bakåt i bilen. Det gör att förarns hälar hamnar mer upphöjda.
Bugatti Bolide har fått optimerade racingstolar med kuddar som sitter direkt på hyttens kolfiberstruktur och en högteknologisk ratt. Bugatti har helt slopat touchskärmar, istället är det åtta viktiga knappar med närmast övertydliga symboler som gäller. I extremt höga hastigheter är det inte läge att sitta och fingra på en skärm.
Ratten går att ta loss och Bugatti föreslår att man ska ta med sig den och hänga upp den på jobbet. Sätena går att få i fyra olika i fyra olika material. Köparna kan välja mellan mocka, nappa, alcantara och läder. En lustig detalj är att friskluftsintagen i kupén påminner starkt om avgasrör, enligt Bugatti är det dock fyra hjul.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter