Racinglegendaren pressar Bugattis monsterbil

När Bugattis nya monsterbil Bolide ställdes fram på banan, hamnade racinglegenden Andy Wallace bakom ratten. Tur var väl det för vem annars skulle kunna ratta en bil som toppar 500 km/h timmen med sina brutala 1600 hästkrafter. Bilen är dessutom fjäderlätt och väger bara 1450 kg.

Extrema omständigheter kräver extrem skicklighet. Den uppsnackade hyperbilen Bugatti Bolide är en av fransosernas senaste och mest makalösa skapelser hittills. Bilen går från 0-400 km/h på knappa 12 sekunder och väger nästan ingenting. Bilen visades upp för drygt tre år sedan men är nu äntligen på gång. Men innan allt är spikat och klart måste tester genomföras och det här testet kan inte vilken tjomme som helst genomföra. Därför såg Bugatti till att hitta en man av det rätta virket, nämligen racinglegendaren Andy Wallace. 

I meritskåpet hemma hos den brittiska racestjärnan finns bland annat tripletten bestående av Le Mans 24 Hours, 24 Hours of Daytona och 12 Hours of Sebring. Med den listan är han som klippt och skuren för ett test som kräver allt och lite till. Brittens resa till toppen är allt annat än ordinär och det är vägen dit som krävt ett orubbligt psyke och oöverträffad förarkompetens.

Uppväxten inom uthållighetsracing gjorde att Andy Wallace tidigt etablerade en passion för fart och precision. 2022 valdes han in i Sebring Hall of Fame bland legendariska namn som Fangio, Stirling Moss och Dan Gurney. Med utmärkelsen blir han en konstant i racinghistorien och hans karriär har givit honom prestigefyllda samarbeten med tillverkare och sponsorer. Ett av dem är uppdraget som testförare åt Bugatti sedan 2011.

– När jag slutade tävla var jag rädd att jag skulle sakna adrenalinet från tävlingsbanan i verkligt anmärkningsvärda maskiner. Som tur var gav Bugatti mig möjligheten att fortsätta känna ruset och vara med på en resa som aldrig tidigare skådats med vägbilar, säger Andy Wallace. 

Sagt och gjort, 2019 satte Bugatti, med Andy bakom ratten, nytt hastighetsrekord över 482 km/h med bilen Chiron Super Sport 300+. Det var första gången som den hastighetsbarriären bröts i en serietillverkad bil. Andy Wallace har sedan dess fått en väsentlig roll inom företagets utveckling av hyperbilar och bidrar i mångt och mycket med sin expertis, i framtaget av banbrytande modeller som Chiron, Divo och Centodieci. Hans erfarenhet av extrema hastigheter, skarpa kurvor och mentala styrka har visat sig vara mycket värdefulla resurser. Inte minst nu, när man är nästan framme vid ändhållplatsen med nya banbilen Bolide.

– Varje Bugatti är unik på sitt eget sätt. Jag har haft förmånen att inte bara köra de snabbaste bilarna utan också att arbeta med några av de bästa ingenjörerna i hela världen och hjälp till med att optimera tekniken på bästa sätt. Men Boliden är väldigt speciell för mig, den är helt enkelt makalös, ett riktigt mästerverk som tagit fram de mest spännande känslorna ur mig och påmint mig om de allra bästa racingminnena i mitt liv, säger Andy Wallace.

Den nya bilen har förutom ett förstärkt yttre skal för ökad säkerhet, nya analoga knappar på ratten utan touch och en ny annorlunda sittställning för att få förarens hälar högre upp som ska optimera prestationen. Från en regndränkt Paul Ricard till heliga Le Mans förra året har Andy satt nya Boliden på prov och testat dess gränser till max innan det är dags för produktion. Med förhoppningen att projektet ska bära frukt och förbli troget varumärkets egna filosofi “Om den är jämförbar är den inte längre Bugatti”.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester