Saabs knallgula ikon – nu säljs drömlika cabben

Specialmodellen Saab 900 Turbo 16 Cabriolet Monte Carlo gjordes bara i 300 exemplar. Saab-cabben var lackerad i Monte Carlo-gult med svarta Aero-kjolar. Nu säljs ett välbevarat exemplar av Saabs knallgula ikon. 

Saab 900 Turbo Monte Carlo Edition lanserades 1991 och tillverkades i endast 300 exemplar. Modellen var avsedd för USA, och endast åtta bilar stannade kvar i Sverige. Med knallgul lackering och svarta Aero-kjolar får 900 turbo en sportig och tidlös look som väcker uppmärksamhet och habegär 32 år efter lanseringen. Idag är modellen väldigt eftertrakta och är sällan till salu. 

Men nu säljs ett exemplar på den amerikanska auktionssajten Bring a trailer. Det handlar om en väldigt fin bil som bara gått 9600 mil. Bilen har svart läderinredning, Aerofälgar och svarta skärmbreddare. Alltsammans är i ett fint skick sånär som några repor och bilen har en Carfax-rapport utan anmärkningar. Bilen framstår närmast som en oemotståndlig dröm för en Saabentusiast. 

För bara en dryg månad sedan var det exakt 40 år sedan Saab 900 Cabriolet premiärvisades första gången på Frankfurtsalongen. Det var en nyhet som chockade hela världspressen när Saab utan förvarning visade en cabriolet. Många tvivlade på idén och trodde inte att bilen skulle gå i produktion – men Saab tystade tvivlarna när försäljningen fick turbotryck och bilen blev en succé. 

Den öppna Saaben överraskade alla på mässan. Cabrioleter är ju byggda av sportbilstillverkare för solsken, inte från ett företag som gör tunga och säkra bilar från ett land som är kolsvart halva året. 
– Det här är en sista minuten-överraskning här på mässan, säger Frank Page från Top Gear i ett Youtube-klipp du kan se längre ner.

Tre år efter uppvisningen i Frankfurt, börjar bilen säljas i en begränsad upplaga om knappt 400 exemplar i USA. Dessa bilar är av den tidigare 900-designen med trubbig nos, alltså innan faceliften 1987. 

Tillverkningen av Saabs första öppna bil förlades till Nystad i Finland. Saab 900 Cabriolet blev en stor succé i USA och även i Sverige sålde modellen bra, trots ett högt pris. Genom åren har Saab 900 Cabriolet synts flitigt i filmer och tv-serier. Bland annat förekommer den i High Fidelity, Livet från den ljusa sidan, Sideways, Dum och dummare och i Seinfeld. Totalt tillverkades cirka 48 880 Saab 900 cabrioleter mellan 1986 och 1993.

Saab 900 Cabriolet tidslinje 1983-1993

1983

Saab 900 Cabriolet visas upp för första gången den 13 september på Frankfurtsalongen.

1986

Saab 900 Cabriolet serieproduceras. Bilen börjar säljas i januari i den viktigaste marknaden, USA, dock i en begränsad upplaga om ca 400 bilar. Nypriset ligger på cirka 210 000 kronor 1986. Med hög efterfrågan är leveranstiden 12 månader. 

1987

900 Cabriolet säljs nu på Saabs alla marknader. Till skillnad från tidigare versioner säljs bilarna nu med den uppdaterade karossen med sluttande front och skarpare bakvagn. Den raka turbofyran på 16 ventiler ger 175 hk. Tillvalet med katalysator finns nu tillgängligt men då är effekten 160 hk.

1988 

Nytt bromssystem med ventilerade skivor fram. Cabriolet-versionerna med förgasarmotor slutar säljas i Sverige vid årsskiftet 1988/89, då det blev lag på att ha katalysatorer på bilar, men den fanns kvar i utlandet. Effekten sjunker därför till 160 hk för samtliga 900 Cabriolet. 

1989

Ett antal nya uppdateringar sker, bland annat blir ABS-bromsar standard. Ett par nya tillval finns också tillgängliga, som automatlåda. Förgasarmotor slutar säljas även i utlandet. Tuffaste varianten 16S introduceras.

1990

900i 16 Cabriolet introduceras också i Sverige. Sugmotorn på 16 ventiler ger 128 hk och har och dubbla överliggande kamaxlar. På flera utländska marknader fanns 900i 16 redan från och med 1989-års modell. Aero-utförande blir tillgängligt även för cabrioleten. 

1991

En begränsad serie kallad Monte Carlo i en tidstypisk gul färg togs fram i 300 exemplar. Bara 25 såldes i Sverige. Samtliga bilar var i princip fullutrustade. Inga ändringar på årsmodell 1991 för de övriga 900 Cabriolet. 

1992

Inga ändringar på årsmodell 1992. 

1993

De sista exemplaren av den numera gamla 900-serien tillverkades till och med hösten 1993, som årsmodell 1994. Nu går de flesta och väntar på den nya cabrioleten. Visserligen lockade även den, men den blev inte alls lika karismatisk och typiskt “saabig” som den första generationen. Totalt tillverkades cirka 48 880 Saab 900 cabrioleter 1986-1993.