Fläktbilen vann Formel 1 i Sverige 1978 – kommer tillbaka i superbilen

1978 vann Gordon Murrays fläktbil Formel 1 på svenska Anderstorp. Segern gjorde Ronnie Peterson rasande.
– Niki Lauda snor åt sig VM-titeln i en bil som borde förbjudas, rasade Ronnie Peterson efter loppet.
I dag, 42 år senare, gör fläkten comeback i nya superbilen Murray T.50. 

Legendariske konstruktören Gordon Murray har nu visat upp sin nya superbil Murray T.50. En av de mest slående detaljerna är bilens fläkt som suger fast den i vägbanan. Men historien börjar redan 1978 när Brabham BT46B och Niki Lauda vann Sveriges Grand Prix med en mytomspunnen fläktbil. Bilen var så överlägsen att Lauda vann med 34 sekunder. 

– Niki Lauda snor åt sig VM-titeln i en bil som borde förbjudas, sa en rasande Ronnie Peterson efter loppet. 

Det blev det enda loppet bilen vann. Den förbjöds inte, men Brabham vågade inte köra vidare efter alla reaktioner. Allt började med att dåvarande stallchefen Bernie Ecclestone och chefsteknikern Gordon Murray gick in i F1-säsongen 1978 med en bil som de visste inte kunde slå Colin Chapmans Lotus 78. De var tvungna att göra något radikalt för att Niki Lauda och John Watson skulle kunna hävda sig.  

Gordon Murray jobbade frenetiskt för att göra Brabham-bilen snabbare. Bilens svaga punkt var boxertolvan från Alfa Romeo vars insug stack upp precis där bilen skulle behöva mer downforce. I sin bok berättar Gordon Murray hur han kom på den oortodoxa idén att skapa vakuum med hjälp av en fläkt. Och han hade kommit på ett genialt sätt at göra det på ett tillåtet sätt.

– Jag läste regelverket igen och artikel 3.7 om aerodynamiska saker. sa: Allt som har primära funktionen att ha ett aerodynamiskt inflytande på bilen måste alltid förbli stillastående och vara fixerat relativt bilens fjädrade massa. Jag pratade med en advokatvän som sa: “Tja, hur många funktioner finns det?” Jag sa: “Två”. Så han sa: ‘Den primära funktionen är den som har mer än hälften av påverkan

Genom att låta fläkten i första hand kyla bilen fick den en annan primär funktion än att suga fast bilen i vägen och var således tillåten. Det har ofta sagts att fläkten förbjöds, men så var inte fallet. Bilarna blev så snabba att Bernie Ecclestone uppmanade stallet att köra kvalloppet på Anderstorp med fulltankade bilar. I depån doldes fläkten med soptunnelock. Det slutade med att Mario Andretti i Lotus fick pole position med Watson och Lauda bakom. Formel 1-loppet i Sverige slutade sedan med en överlägsen seger för Niki Lauda i fläktbilen Brabham BT46B. 

 Sedan blev protesterna från de andra stallen, främst Tyrell och Lotus, för starka och Bernie Ecclestone vågade inte köra vidare med fläkten. Hade Brabham kört vidare med fläktbilen skulle de ha vunnit alla lopp, men bilen fick snabbt byggas om utan fläkt. 

42 år senare gör nu fläkten comeback i Gordon Murrays nya superbil för gata och bana: Murray T.50. Även denna ultralätta bil har en V12-motor och nu återstår att se om den är lika överlägsen andra superbilar på bana som Brabhams bil var på Anderstorp 1978.