Världspremiär: Superbilen med V12:a och sugfläkt som utmanar Koenigsegg

Väntan har varit lång – men nu premiärvisas McLaren F1:s efterträdare – Gordon Murray T.50. 
Den tresitsiga superbilen får en V12:a som varvar upp till 12 100 varv och en fläkt som suger fast den i vägbanan. 
– Från den första beröringen av gaspedalen i titan till V12 som skriker i 12 100 varv kommer förarupplevelsen att överträffa alla superbilar, lovar Gordon Murray.

Konkurrensen om superbilskunderna som betalar 20-30 miljoner kronor för en bil helt utöver det vanliga börjar hårdna. Nu visar Gordon Murray, mannen bakom McLaren F1, upp sin skapelse GMA T50. Bilen kommer att byggas i 100 exemplar och kostar 30 miljoner kronor. Det handlar om en ultralätt konstruktion med superteknik i varje detalj. 

Vi börjar med motorn. Det är en V12-sugmotor som varvar ända upp till 12100 varv per minut, sannolikt världens mest högvarviga bilmotor. Motorn är på 3994 kubikcentimeter och utvecklad i samarbete med Cosworth. Toppeffekten på 663 hk nås vid 11500 varv och vridmomentet 467 nås vid respektabla 9000 varv. V12:an har torrsumpsmörjning och en kompression på hela 14:1. Den enorma varvvilligheten möjligghörs genom titanventiler, variabla ventiltider och ett kort avgasrör av titan. Motorn har ett fantastiskt ljud som förstärks av ett induktionsintag ovanför kabinen. Bilen växlas manuellt via en sexstegad sekventiell låda. 

En av de mest innovativa detaljerna är fläkten på 16 tum som sitter baktill och gör att bilen får enorma vägegenskaper. Fläkten skapar ett vakuum mot vägbanan som gör att bilen sugs fast. Konstruktionen är hämtad från Brabhams stoppade F1-bil BT46B på 1970-talet. 

– Ingen annan vägbil kan leverera kraft, omedelbar respons och feedback på ett så direkt och fokuserat sätt, säger Gordon Murray. 

Trots V12-motor och all teknik väger bilen endast 986 kg, vilket är en tredjedel mindre än en normal superbil. Den låga vikten möjliggörs av en konstruktion i kolfiber och aluminium. Dessutom är glaset 28 procent tunnare än vanligt bilglas. Även de speciella däcken från Michelin är viktbesparande eftersom de är mindre och smalare än vanliga superbilsdäck. 

Designen påminner klart om McLaren F1, ju mer man tittar bilen, desto mer lika känns de. Gordon Murray har försökt skapa rena linjer genom att jobba bort fula ventiler och luftintag. 

Även interiören minner om McLaren F1 med sina tre säten. Många av detaljerna är tillverkade av titan, till exempel pedalerna. Även växelspaken är av titan. Och jodå, det finns moderna skärmar med Android Auto och Apple Carplay. 

Med endast 100 tillverkade bilar är möjligheterna till individuell anpassning stpora. Alla kunder har möjligheten att själva sitta ner med Gordon Murray och anpassa sin bil. Men för 30 miljoner kronor så ska man ju få något speciellt. De första leveranserna sker 2022. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester