Fords förluster för elbilar skenar. Nu förlorar tillverkaren 405 000 kronor på varje såld elbil. Nu drar Ford i nödbromsen och försenar satsningen på elbilar.
Det är inte bara startups som har kostsamma satsningar på elbilar. Ford lyckades sälja 36 000 elbilar under kvartalet och var och en av dem gav en förlust på 405 000 kronor. Totalt blev förlusten i Fords elbilsenhet 14,6 miljarder kronor på ett kvartal.
Trots de enorma förlusterna har Ford lyckats öka försäljningen av elbilar. Försäljningen av Mustang Mach-E ökade med 42,5 procent till 14 824 bilar. Men det tycks bara ha lett till ännu mer förluster. För hela året väntar sig Ford att förlora över 50 miljarder kronor på elbilar, uppger Reuters.
Enligt Ford är prispressen nu stark på elbilar och köparna är inte längre villiga att betala mer för en elbil än för en bensin- eller hybridbil.
– Vi försöker finna balansen mellan pris, marginal och efterfrågan på elbilar. För konsumenterna är överkomlighet ett problem, sade Fords koncernchef Jim Farley vid investerarsamtalet.
Ford drar nu i nödbromsen och minskar investeringarna i elbilar med 136 miljarder kronor. Bland annat försenar Ford två batterifabriker som skulle ha öppnats i Kentucky.
– Narrativet att elbilar inte växer har tagit över, men de växer. De växer bara i en långsammare takt än vad branschen, och ärligt talat vi, förväntade oss, säger Fords finansdirektör John Lawler under investerarsamtalet.
Trots problemen med elbilar gjorde Ford en vinst på 12 miljarder kronor för kvartalet. De tvingades dock vinstvarna på grund av elbilarna och bilarbetarstrejken. Strejken beräknas ha kostat över 13 miljarder i omsättning. De nya avtalet kommer att göra varje bil 10 000 kronor dyrare att producera.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter