Tuff kritik mot ny skrotpremie: ”Har inte råd med elbilar”

Regeringens nya skrotningspremie får tuff kritik direkt. Enligt M Sverige får den som kör en skrotfärdig bil ändå inte råd att byta till elbil. 
– Det förvånar oss att regeringen gör så här. Den som kör en skrotfärdig bil idag kommer inte att ha råd att köpa en ny elbil imorgon, säger Heléne Lilja, samhällschef på M Sverige.
 

Under onsdagen gick regeringen ut med sin nya klimatsatsning. Den som skrotar en gammal bil ska få en premie, men bara om den istället leasar eller köper en elbil. Några exakta belopp eller regler har ännu inte presenterats av regeringen. 

Men förslag får skarp kritik per omgående. Bilistorganisationen M Sverige anser att reformen är missriktad. Den som kör en skrotbil kommer ändå inte att få råd att byta till elbil. 

Heléne Lilja, samhällschef på M Sverige.

– Tanken med en skrotningspremie är att de med små ekonomiska marginaler, och som kör de äldsta bilarna, ändå ska kunna byta upp sig till en litet nyare, renare och trafiksäkrare bil, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Idag är genomsnittsåldern på skrotade bilar i Sverige nästan 20 år, en ökning med två år jämfört med för fem år sedan. M Sverige skulle istället vilja ha en bred skrotningspremie riktad till bilar äldre än 15 år, utan krav på köpa av elbil. 

– De äldsta bilarna har höga utsläpp och står för en stor andel av de allvarligaste trafikolyckorna, medan nyare bilar är mer bränslesnåla, rena och trafiksäkra. En skrotningspremie är en träffsäker reform för att föryngra den svenska bilflottan och påskynda omställningen, säger Heléne Lilja.

Enligt M Sverige är 10 000 kronor ett lämpligt belopp efter att regeringen skrotat både klimatbonus och reduktionsplikt. 
– Regeringen har kastat den tidigare omställningspolitiken, vars bärande fundament var reduktionsplikten och klimatbonusen, överbord. I stället har man gjort stora satsningar på laddinfrastruktur. Den nya inriktningen bidrar inte lika kraftfullt till minskade utsläpp och omställning av fordonsflottan. Därför tycker vi att man bör återinföra bonusen och en bredare skrotningspremie på åtminstone 10 000 kronor, säger Heléne Lilja.