Toyotas nya “superbatteri” testas för fullt

Världens största biltillverkare Toyota kan ha hittat den “heliga graalen” för framtidens elbilar.
Solid state-batterier testas för fullt i en rad olika konceptbilar, rapporterar tidningen Automotive News.

Solid state-batterier kan komma att revolutionera hela bilindustrin: de väger mindre, är mer tåliga och inte bär samma risk att ta eld eller explodera eftersom de använder en elektrolyt som inte är brandfarlig. De blir heller inte överhettade lika lätt och kan då laddas med högre strömstyrka.
Med ett solid state-batteri kan en elbil få en räckvidd på uppåt 800 kilometer och klara 1 000 laddcykler.

Ett sådant batteri skulle alltså lösa många av de problem biltillverkare har idag och bli något av en helig graal. Nu rapporterar Automotive News att Toyota har kommit långt i sin utveckling.
– Våra prototyp-batterier kan ladda fullt på mindre än 15 minuter, förklarar Toyotas videpresident Keiji Kaita.
Tanken var att den japanska biljätten skulle presentera batteriet under sommar-OS i Tokyo, men coronapandemin kom emellan och OS har skjutits på framtiden. Toyota har dock snarare ökat takten i sin utveckling och testar batterierna i en rad olika konceptbilar.
– Att göra ett försök är inte tillräckligt, du ska verkligen kunna leverera, har Toyotas utvecklingschef Shigeki Terashi förklarat. 

Experter verkar vara överens om att det är några år kvar innan den nya tekniken är redo för massproduktion. Det saknas fortfarande ett etablerat sätt att göra solid state-batterier tillräckligt stabila, speciellt under hög belastning. 

Världens största biltillverkare har varit aningen sena ur startblocken när det kommer till renodlade elbilar. I stället har Toyota satsat på sina elhybrider och bränslecellsbilar. En strategi som har gått hem hos bilköparna eftersom Toyota är världens mest sålda bil. Dessutom verkar märket vara den enda som ligger bra till för att klara EU:s nya utsläppsregler.
Men Toyota verkar kasta sig in i batteri-racet efter påtryckningar av av japanska regeringen, som vill rädda landets batteritillverkningsindustri. För bara fem år sedan tillverkades 70 procent av världens batterier i Japan. I dag är siffran nere i 41 procent och det är framför allt Kina som har norpat åt sig andelar.

För ett år sedan inledde Toyota ett stort samarbete med Subaru för att utveckla nya elbilsplattformar. De kommer att släppa både en crossover, en sedan, en suv och en minibuss.
Av världens 5,5 miljoner sålda elbilar år 2025 vill Toyota sälja minst en miljon. Det kommer att vara både batteribilar och bilar som drivs med bränsleceller, samma teknik som redan finns i Toyota Mirai.