Tesla har blivit omkörda när det gäller lönsamhet – av en svensk. Nu är Mercedes med vd Ola Källenius världens mest lönsamma masstillverkare när Teslas lönsamhet kollapsar.
Det svänger snabbt i bilvärlden. För bara ett år sedan var Tesla den överlägset mest lönsamma biltillverkaren frånsett sportbilstillverkarna Porsche och Ferrari som är utom tävlan här. En ny analys från Ernst & Young som släpptes på måndag visar att alla stora bilmärken utom Tesla och Ford lyckats öka sina vinster det senaste kvartalet.
I genomsnitt har bilföretagen ökat sin omsättningen med 18 procent och rörelseresultaten har stigit med 31 procent. Prissänkningarna har dock fått Teslas marginal att kollapsa från 14,6 procent förra året till 9,6 procent i år. Elon Musk får finna sig i att bli omkörd av såväl Toyota, BMW som Mercedes-Benz.
Ny etta på tronen är Mercedes-Benz och svenske vd:n Ola Källenius från Västervik. Hans nya lyxstrategi pekas ut som orsaken till att Mercedes gjorde en kvartalsvinst på nästan 60 miljarder kronor. Marginalen är världsledande 13,0 procent, enligt EY:s analys.
Men sötebrödsdagarna kan snart vara över. Enligt EY kommer marknaden att vända i år och halvledarbristen förvandlas till överskott på bilar, då faller priserna på bilar och marginalerna sänks.
De 10 mest lönsamma masstillverkarna
10. Volkswagen
Volkswagen håller på med en stor omställning för att öka lönsamheten. Nya vd:n Oliver Blume är en verklig veteran i koncernen och lägger nu ner modeller för att få upp vinsten. Under andra kvartalet ökade marginalen från 6,5 procent till 7,0 procent och Volkswagen omsatte mest av alla bilföretag, 80 miljarder euro.
9. Mitsubishi
Kanske det mest förvånande namnet på listan. Nyligen var Mitsubishi krisdrabbat och nedläggningshotat, nu är marginalen 7,1 procent och vinsten växte till 223 miljoner euro.
8. Suzuki
Suzuki lyckades öka sin marginal från 7,0 procent till 8,3 procent. Vinsten ökade med 34 procent till 668 miljoner euro.
7. Honda
Honda har gjort en enorm ökning av marginalen: från 2,7 procentenheter till 8,5 procent .
6. Tesla
Den tidigare ettan är detroniserad och faller till sjätte plats. Teslas nettomarginal föll från 14,6 procent till 9,6 procent.
5. Hyundai
Hyundai har lyckats komma upp i tvåsiffrig marginal under 2023. Vinsten blev tre miljarder euro och marginalen steg från 8,3 procent till 10,0 procent .
4. Toyota
Toyota är betydligt lägre värderat än Tesla på börsen, men har nu kört om världens mest värdefulla bilföretag när det kommer till vinstmarginal. Toyota leder vinstligan med kvartalsvinsten på 75 miljarder euro. Marginalen ökade med hela 3,8 procentenheter till 10,6 procent.
3. BMW
BMW:s marginal steg till 11,7 procent efter 9,9 procent under samma period föregående år. Vinsten blev imponerande: 18,3 miljarder euro på ett kvartal.
2. Kia
Kia har gjort en varumärkesresa som få andra. Det lönar sig vinstmarginalen ökade från 10,2 procent till 13,0 procent.
1. Mercedes-Benz
En svensk vd vinner det inofficiella mästerskapet i vinstmarginal för biltillverkare. Ola Källenius lyxstrategi har tagit Mercedes til toppen. Mercedes gjorde en vinst på nästan 5 miljarder euro (60 miljarder kronor) på ett kvartal och avkastningen steg till 13 procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter