Polestar ökar sin rörelseförlust under kvartalet jämfört med ifjol. Bruttomarginalen är nu negativ. Elbilsföretaget gjorde en rörelseförlust på 2981 miljoner kronor under tredje kvartalet. Orsaken till de dystra siffrorna är bland annat lagernedskrivningar samt dyrare batterier och halvledare. Aktien föll med 11 procent när siffrorna blivit kända.
Under torsdagen presenterade Polestar sitt resultat för andra kvartalet 2023. De stora förlusterna fortsätter för elbilsföretaget. Två stora glädjeämnen var att intäkterna ökade med 16 procent till 7453 miljoner kronor och att leveranserna ökade med 36 procent till 15 765 bilar.
Ökade kostnader för tillverkning i Volvo Cars och Geelys fabriker, dyrare halvledare, batterier och nedskrivning av lagervärden har gjort att Polestar nu har en negativ bruttomarginal. Det innebär att det inte finns några pengar kvar för att betala företagets kostnader när bilen är såld och tillverkningskostnaden betald.
– Högre kontraktstillverkningskostnader, leverantörskostnader för halvledare, batterier och lagerförluster, kompenseras delvis av prisökningar, uppger Polestar i kvartalsrapporten.
Förra årets resultat påverkades av kostnader för noteringen på Nasdaq. När den posten räknats bort steg Polestars rörelseförlust jämfört med förra årets kvartal med drygt 200 miljoner kronor till 2981 miljoner. Ovanpå det tillkommer kraftigt ökade finansiella kostnader som gör att förlusten hamnar på 3,3 miljarder efter skatt. Det innebär att varje såld bil genererade en förlust på 210 000 kronor.
Under första halvåret 2023 har Polestar förbrukat drygt 10 miljarder kronor i likvida medel. Det finns dock 11,5 miljarder kronor kvar i kassan, vilket bör räcka året ut innan det är dags att fylla på. Volvo Cars äger 49,5 procent av Polestars, cirka 45 procent ägs av Geely Holdings. Aktien är noterad på Nasdaq och rasade med 11 procent efter att rapporten släppts.
Trots ökade förluster och fortsatt hög förbränning av kontanter ser ledningen mycket ljust på framtiden nu när två nya modeller lanseras. Förhoppningen är att den just nu negativa bruttomarginalen ska öka till fyra procent för helåret. Ledningen upprepar prognosen på att 60 000-70 000 bilar ska levereras.
– Leveranserna av vår avsevärt uppgraderade Polestar 2 håller nu på att öka. Med en förväntad produktionsstart av Polestar 4 i november och Polestar 3 under det första kvartalet nästa år, går vi in i en spännande fas med högre volymer och värde från vår expanderade modellportfölj, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter