Seat har testat biogasbil: “Unik möjlighet i Sverige”

Är biogasbilar framtidens bilbränsle? Ja, det tror biltillverkaren Seat som det senaste året har konverterat sin största suv till gasbil.
– Vi ser projektet som ett spännande alternativ till elektrifieringen, och vi har en unik möjlighet med svensk biogas, säger Per Brinkenberg, Märkeschef på Seat Sverige.

Spanska tillverkaren Seat tog fram suv-bjässen Tarraco för ett år sedan och bilen hyllades av en enig kår av testförare.
Totallängden är 473,5 centimeter, nästan fyra centimeter längre än den storsäljande kusinen Skoda Kodiaq, och ger plats för sju personer (om man betalar tillägg på 7000 kr).
En tung och stor bil, alltså. Men nu har Seat testat hur bränsleekonomisk och miljövänlig Tarraco kan vara genom att konvertera den till en gasbil.
– Ja, vi har en unik möjlighet med svensk biogas och vi ser projektet som ett spännande alternativ till elektrifieringen. Vi kommer behöva ta till fler alternativ för att nå våra utsläppsmål, säger Per Brinkenberg, Märkeschef på Seat Sverige.

Projektet startade för ett år sedan och nu rullar den första gaskonverterade Seat Tarracon på de svenska vägarna. Enligt Seat har gasbilen redan skapat stort intresse.
–  Med tanke på fördelarna med låga utsläpp och det relativt låga priset och andra ekonomiska fördelarna är det egentligen inte speciellt konstigt, menar Per Brinkenberg.

– Räckvidden på den gaskonverterade Tarracon är mer än generös, utöver bensintanken kommer man 400 km på gas, säger Alexander Enulescu på Konvegas, som varit med i projektet.
Dessutom finns det fler ekonomiska fördelar:
– Ja, en ny gaskonverterad Tarraco får 10 000 kr i statlig klimatbonus, har 10 000 kr lägre fordonsskatt per år jämfört med samma bil i bensinutförande samt ett förmånsvärde från 1 750 kr netto  vilket är lågt för en stor SUV som Tarraco. Det är alltså inte bara bra för miljön att köra på biogas utan även för plånboken, säger Alexander Enulescu.

Får vi se fler biogasbilar i Sverige inom en snar framtid? Ja, kanske.
– Vi i Sverige en unik möjlighet med både god tillgång på biogas samt en väl utvecklad infrastruktur för just fordonsgas, vilket gör gasfordon till ett mycket bra hållbart alternativ eftersom svensk biogas är cirkulär och i princip är 100 procent fossilfri, säger Per Brinkenberg, Märkeschef på Seat Sverige.