När den stora prissänkningen av Tesla-modeller inte gav önskad effekt bytte företaget riktning i sin PR-strategi. Som respons på Elon Musks uttalande om att prova reklam började Tesla annonsera på Google förra månaden. Nu kan Carup avslöja att annonserna för första gången även nått Sverige.
De flesta bilmärken satsar mångmiljardbelopp på reklam och marknadsföring, men Tesla har under alla år valt att lita på sociala medier, viral spridning och uppmärksamhet i medierna. Ingen kan klaga på resultatet. Men efter att den stora prissänkningen av Tesla-modeller inte gav önskad försäljningsökning föreslog många att Tesla borde testa betald marknadsföring. Under årsmötet tidigare i år fick Elon Musk många frågor om företagets framtida marknadsföringsstrategi.
– Vi ska prova lite reklam och se hur det går, blev Elon Musk svar.
– Reklam är fantastiskt, och alla borde göra det. Resultatet blev att Tesla för första gången började med reklam i sökmotorer på Google, som då syntes till i Storbritannien och USA.
Carup kan nu avslöja att svensk reklam dykt upp från Tesla för första gången, det handlar om reklam på Google som kommit upp efter sökningar på företaget. Framför allt är det annonser för Model 3 och Model Y, som dykt upp i små rutor i sökmotorn. En annan reklam Carup fått upp lyder så här: “Köp en Tesla med referral code – och uppgraderingar”. Under rubriken står även att: “Lås upp möjligheten att tjäna poäng”.
Det verkar som att Tesla lägger sitt fokus på annonser i sökmotorer snarare än traditionella banners, då de hittills bara synts där. Om Elon Musk ska bygga vidare på en ny annonsstrategi med reklam och annonser eller fortsätta på liknande sätt som innan är fortfarande oklart. Däremot kan det nog bli svårt för Tesla att återgå helt till en nollbudgetering av reklam nu när de väl börjat med traditionell marknadsföring.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]