Saab är hetare än någonsin som bilmärke. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, vd för Passionlab tror att potentialen är enorm för en nystart.
– Saab som varumärke starkare än många bilmärken som rullar på ganska bra idag, säger han till Carup.
Intresset bara fortsätter att stiga för Saab och tycks vara större än någonsin. Fina Saab-bilar som finns kvar säljs för rekordpriser och nyheter om Saab lockar fler läsare än för de flesta nu levande bilmärken. Svenska elbilen Nevs Emily GT blev en världsnyhet tidigare i år, mycket tack vara att den byggts av tidigare Saabingenjörer. Trots att Saabfestivalen inte hålls i år, väntas en ett stort antal besökare vallfärda till Saabmuseet i sommar.
– Vi väntar oss en sommar med väldigt många besökare, intresset för Saab är jättestort, men det är också många turister som kommer hit när kronan är svag, och det gör också att många svenskar semestrar på hemmaplan, säger Peter Bäckström, intendent på Saabmuseet i Trollhättan.
Snart tolv år efter konkursen är varumärket hetare än någonsin. Men trots att det finns en svensk elbil från Nevs färdigutvecklad finns inga kända planer på att återuppliva biltillverkning under namnet Saab. Idag ägs rättigheterna till bilmärket Saab av försvarskoncernen Saab. Trots att varumärket skulle kunna vara värt många miljarder har de inga planer att på att återuppliva bilmärket Saab. Bud från diverse aktörer på bilmarknaden lär inte ha saknats genom åren.
– I dagsläget finns inga planer på att använda vårt varumärke för biltillverkning. Saab har idag ett starkt globalt varumärke som ledande tillverkare av produkter och lösningar inom försvars- och säkerhetsområdet, har Saab uppgett tidigare för Carup.
Det senaste dryga året har mer än tio nya kinesiska bilmärken etablerat sig i Sverige och Europa. De tycks ha svårt att lyckas med undantag av MG, som har ett anrikt brittiskt varumärke att falla tillbaka på. Genom att återuppliva bilmärket Saab skulle en investerare kunna spara in många miljarder på marknadsföring. Niklas Turner Olovzon, författare, varumärkesexpert och vd för Passionlab bedömer att potentialen är enorm.
– Det är ett mysterium att ingen gör något av Saab. På ett sätt är det värt noll och det krävs naturligtvis enorma investeringar för att få igång det igen. Men att etablera ett motsvarande varumärke från scratch handlar om mångmiljardbelopp. Väntar man för länge så finns det ett bäst före datum. Då blir det en nostalgi som flyger över huvudet på folk. Väntar man tio år till är det för sent, säger Niklas Turner Olovzon.
Enligt Niklas Turner Olovzon skulle en nystart för Saab fortfarande ha stora chanser att lyckas, då varumärket är starkare än många aktiva bilmärken.
– Saab som varumärke starkare än många bilmärken som rullar på ganska bra idag. Saab hade en design- och innovationsaura runt märket som är otroligt spännande och den går att återuppliva. Saab hade bara lite otur med timingen och fel ägare, säger han.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter